hierop echter kwam onder andere tenge volge van politieke gebeurtenissen, de re valuatie en de bedreiging van de onder nemingswinst door de onverwacht snelle doorvoering van de vijfdaagse werkweek. In het laatste kwartaal zag men weer een beweging in opwaartse richting, zodat de algemene koersindex rond de jaarwisseling op 410 stond (bij het afsluiten van het voorgaande jaar op 394). Als bijzonderheid voor de publieke kapi taalmarkt in 1961 vermelden wij de toe lating van het buitenland tot onze emissie- markt. Ongeveer één derde deel van de obligatieuitgifte kwam voor buitenlandse rekening. Al deze leningen werden met grote belangstelling begroet, met uitzon dering van de 5% Pipe-Line en de 5% Compagnie I''ran<;aise des Pétroles, waar op slechts matig werd gereageerd. De Bank voor Nederlandsche Gemeenten heelt het nieuwe jaar geopend met de uit gifte van f. 30 miljoen rentespaarbrievcn, welke inschrijving enorm werd overte- kend. Van deze overweldigende vraag moet echter een aanzienlijk deel aan het bekende majoreringsverschijnsel worden toegeschreven. De Bank voor Nederland sche Gemeenten heeft echter in dit succes aanleiding gevonden met een nieuwe emis sie in rentespaarvorm te komen, waarhij de voorwaarden echter scherper werden gecalculeerd. Propaganda De Cost gnet voor de Baet nyt Deze oude zegswijze heeft ook in onze moderne tijd nog niets van zijn bekend heid verloren, men hoort deze lijfspreuk van onze handeldrijvende voorvaderen re gelmatig gebruiken. Opmerkelijk is, dat het gebruik meestal naar voren komt in een gesprek over re- klame. De slagzin „goede wijn behoeft geen krans" daarentegen, waarmede in de vooroorlogse jaren iedere vorm van rekla- me werd weggewuifd, raakt in het za kenleven meer en meer in diskrediet. Wat is de reden van deze ommekeer, die de meest optimistische reklame-adviseur zich nooit heeft durven dromen? De enorme investeringen na de tweede wereldoorlog hebben mede ten gevolge ge had, dat na het vraagstuk hoe wij voldoen de kunnen produceren zich een ander pro bleem opwierp n.1. dat van de afzet van de overvloed van produkten. Deze over vloed vroeg nieuwe markten, nieuwe ko pers. Door de stijging van de welvaart kwamen bevolkingsgroepen in de gelegen heid zich artikelen aan te schaffen, die

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1962 | | pagina 34