da kunnen zich over een veel langere pe riode uitstrekken. Dan nog is het zeer moei lijk vast te stellen of deze resultaten inder daad geheel voor rekening komen van de gevoerde propaganda. Ook andere factoren oefenen hun invloed uit op de ontwikkeling van de boerenleen banken. Wij denken hierbij bijv. aan de thans bestaande hoogconjunctuur en het streven naar hezitsspreiding. Goed georganiseerde propaganda-activitei- ten, waarvan de kosten in verhouding staan tot de omvang van de bank, zullen te allen tijde hun steentje bijdragen in de ontwik keling van de desbetreffende bank. Over de vorm van deze activiteiten valt uiteraard veel te zeggen. Het uitgangspunt moet echter altijd zijn: de „massa" benade ren op een wijze, die prettig aandoet en al- lerwege geapprecieerd wordt. liet is een vaststaand gegeven, dat een benadering van de massa via het kind in veel gevallen succesvol is. Wij kunnen veilig aannemen dat de actie van de Boerenleenbank te Half weg grote goodwill heeft gekweekt bij de ouders van de betrokken kinderen. En niet alleen bij de ouders, maar ook bij de overige gezinsleden, familie en vrienden. En hier komen we op het terrein van wat genoemd wordt de secundaire werking van de propaganda. Deze secundaire werking kan in veel gevallen het belangrijkste zijn. Dit komt het best tot uitdrukking in het onderhavige geval en in de benadering van de jeugd in het algemeen. De kassier die veel werk maakt van de jeugd heeft dit goed begrepen. De kosten die hij maakt en de moeite die hij zich getroost staan nim mer in een gunstige verhouding tot de aan wijsbare resultaten bij het jeugdsparen. Maar toch gaat hij door, omdat hij, nog af gezien van de betekenis van het gezegde: „wie de jeugd heeft, heeft de toekomst", over de hoofden van zijn jeugdige spaar- dertjes heen, de resultaten ziet van de se cundaire werking van zijn activiteiten. De vorm van de propaganda-activiteiten, waar het hier uiteindelijk om gaat, kan plaatselijk geheel verschillend zijn, afhan kelijk van de positie, waarin de betrokken Boerenleenbank zich bevindt. Voor de Boerenleenbank te Halfweg, die ter plaatse te maken heeft met concurrentie van een aantal andere spaarbanken, zullen uiteraard andere maatstaven gelden dan voor de Boe renleenbank te X, die ten aanzien hiervan in meer gunstige omstandigheden verkeert. Om dus tot een juiste beoordeling van een elders toegepaste propagandavorm te ko men, dient men steeds volledig geïnfor meerd te zijn over de ter plaatse aanwezige omstandigheden. Beschouwen wij daarnaast de ontwikkeling die de Boerenleenbank te Halfweg in de laatste jaren heeft te zien gegeven, dan kunnen we veilig stellen dat de letters „ON" in de aanhef van dit artikel geheel overbodig zijn. 821

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 29