Om nu dus de kosten van dit reisje, zoals ze door ons zijn berekend, te kunnen dek ken dient er een extra spaargeld naar die Boerenleenbank toe te vloeien van j 200.000,—. Aangenomen dat die 500 kin deren ieder gemiddeld 50,— in een jaar sparen dan zou dit neerkomen op ongeveer 25.000,— zodat er 175.000,— extra spaargeld in een jaar van andere spaarders dient toe te vloeien om de met het reisje gemaakte kosten te kunnen dekken, wat wel zeer twijfelachtig is. Bekijken we het bovenstaande reëel dan geloof ik dat een dergelijke propaganda om de schooljeugd naar de Boerenleenbank te trekken onver antwoord genoemd mag worden. Naar mijn mening had met een tiende van het berekende bedrag een even effektieve en een verantwoorde propaganda gevoerd kunnen worden. Bovendien schept dit voor de betreffende Boerenleenbank de verplichting om ieder jaar iets dergelijks te organiseren, zoals het ieder jaar gebruikelijk is om een schoolreis je te houden, wanneer een school hiermee eenmaal begonnen is. (We kunnen volgend jaar niet met een lollie komen als we dit jaar een reisje organiseren). Dat bij onze Boerenleenbanken propagan da wordt gemaakt is zeer gewenst, ja zelfs noodzakelijk om de spaarklanten te werven en te behouden en propaganda kost nu een maal geld. Wanneer echter een zakenman reclame maakt voor zijn zaak verwacht hij hiermee z'n omzet zodanig te verhogen dat de gemaakte kosten ruimschoots worden vergoed uit de extra te maken winst en hij zal de reclame achterwege laten indien hij verwacht dat dit niet het geval is. 820 Ik geloof dat wij onze propaganda even eens zo moeten bekijken, maar wanneer ik bovenstaande nog eens doorneem kom ik tot de conclusie dat boven het bewuste arti kel met grote letters had moeten staan: onverantwoorde propaganda De Kassier van de Boerenleenbank te X." Tot zover dus de kassier van de Boeren leenbank te X. De aandachtige lezer zal terstond gecon stateerd hebben, dat de opvattingen van beide kassiers ten aanzien van het begrip propaganda totaal verschillend zijn. We kennen helaas de mening van de overige kassiers in deze niet. De ervaring wettigt echter de veronderstelling, dat ook in gro ter verband de meningen hierover verdeeld zullen zijn. Wellicht is het daarom dienstig eens nader op dit onderwerp in te gaan. Wij moeten daarbij beginnen met te stellen, dat ons in ziens de kassier te X. een foutief uitgangs punt inneemt, als hij stelt, dat propaganda- kosten alleen verantwoord zijn als zij ge dekt kunnen worden door de winst, welke uit de door deze propaganda aangetrokken nieuwe spaargelden ontstaat. Het is in de praktijk ondoenlijk om vast te stellen of bepaalde gemaakte propagandakosten ook inderdaad resultaat hebben opgeleverd. Daarbij moet propaganda gezien worden als een complex van activiteiten, met als doel de uitbreiding van de bank in haar ge heel te stimuleren. Het gaat daarom niet aan, de propaganda kosten van een bepaald jaar te relateren aan de vooruitgang, welke in datzelfde jaar werd geboekt. De resultaten van propagan-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 28