Hier komen wij nu op het voor mij en enige
van mijn politieke vrienden onverteerbare
punt, dat wij enerzijds zien uitgewerkt een
heffingsstelsel, waarvan de betekenis juist
is de concurrentieverschillen weg te heffen
en dat wij anderzijds weer zien terugkeren
een intra-communautaire sluisprijs, die be
scherming moet bieden tegen abnormale en
valse concurrentie.
Mijnheer de Voorzitter, horen wij hier niet
telkens opnieuw hetzelfde Leitmotiv? In
feite willen de leden-landen met deze inter-
communautaire sluisprijs, die als minimum
prijs kan worden opgevat, het nationale
heft in de hand houden om de invoer uit
andere leden-landen te kunnen weren in
dien dat hun goed dunkt, zelfs nadat de
harmonisatie langs de weg van de heffings-
stelsels is tot stand gebracht.
De rapporteur beroept zich op de wrok van
de producenten in de invoerende leden-lan
den, een wrok die zij zouden kunnen koes
teren zowel tegen het uitvoerend land als
tegen het gemeenschappelijk beleid zelf, in
dien ondanks de toepassing van de hetfings-
stelsels de gevreesde importen tot prijsda
ling zouden leiden.
Vooreerst merk ik op dat de producenten
uit het uitvoerende lid-land wel met heel
magere prijzen genoegen zouden moeten
nemen indien zij, ondanks de hoge heffin
gen in het intra-communautair verkeer,
nog zouden willen concurreren.
Voorts zou ik ook de aandacht willen vra
gen voor de gevoelens van de producenten
in de uitvoerende leden-staten, die zich
thans telkens opnieuw zien gesteld voor de
plotselinge invoering van een minimum
prijs, die straks onder de werking van het
804
heffingsstelsel, in de gedachte van de rap
porteur, opnieuw zijn taaie leven zou blij
ven voeren in de vorm van een sluisprijs.
Mag ik een recent voorbeeld daarvan noe
men?
Sinds jaar en dag voert Nederland mestkal-
veren uit naar Italië. Dit betekent een be
langrijke bron van inkomsten voor de klei
ne gezinsbedrijven. De onlangs ingevoerde
minimumprijs in Italië betekent voor deze
bedrijven een nadeel, dat voorzichtig op 75
miljoen gulden wordt getaxeerd.
Men stelle zich nu voor dat de uitvoerende
leden-landen, die eerst hun medewerking
zouden hebben verleend tot de invoering
van de heffingsstelsels en zich daardoor in
hun concurrentiepositie danig belemmerd
weten, zich desondanks opnieuw voor de
eventualiteit zouden zien gesteld van een
plotseling eenzijdige afweer van de invoer
door de toepassing van de intra-commu
nautaire sluisprijs.
Mijnheer de Voorzitter, het zal U en deze
vergadering duidelijk zijn dat ik behoor
tot diegenen die niets voelen voor de han
tering van een zodanige sluisprijs in het in
tra-communautair verkeer, zoals door de
Europese Commissie is voorgesteld in de
sector van de varkens, en nog minder voor
het voorstel van de rapporteur om dit sys
teem uit te breiden tot eieren en slacht-
pluimvee.
Er is nog meer dat mij en enige van mijn
politieke vrienden niet bevalt in de voor
stellen van de rapporteur. Zowel in de sec
tor van de varkens als van eieren en pluim
vee wordt voorgesteld het heffingsstelsel
uit te breiden met een systeem van inter
ventie-maatregelen. Deze zouden de vorm