Hier komen wij nu op het voor mij en enige van mijn politieke vrienden onverteerbare punt, dat wij enerzijds zien uitgewerkt een heffingsstelsel, waarvan de betekenis juist is de concurrentieverschillen weg te heffen en dat wij anderzijds weer zien terugkeren een intra-communautaire sluisprijs, die be scherming moet bieden tegen abnormale en valse concurrentie. Mijnheer de Voorzitter, horen wij hier niet telkens opnieuw hetzelfde Leitmotiv? In feite willen de leden-landen met deze inter- communautaire sluisprijs, die als minimum prijs kan worden opgevat, het nationale heft in de hand houden om de invoer uit andere leden-landen te kunnen weren in dien dat hun goed dunkt, zelfs nadat de harmonisatie langs de weg van de heffings- stelsels is tot stand gebracht. De rapporteur beroept zich op de wrok van de producenten in de invoerende leden-lan den, een wrok die zij zouden kunnen koes teren zowel tegen het uitvoerend land als tegen het gemeenschappelijk beleid zelf, in dien ondanks de toepassing van de hetfings- stelsels de gevreesde importen tot prijsda ling zouden leiden. Vooreerst merk ik op dat de producenten uit het uitvoerende lid-land wel met heel magere prijzen genoegen zouden moeten nemen indien zij, ondanks de hoge heffin gen in het intra-communautair verkeer, nog zouden willen concurreren. Voorts zou ik ook de aandacht willen vra gen voor de gevoelens van de producenten in de uitvoerende leden-staten, die zich thans telkens opnieuw zien gesteld voor de plotselinge invoering van een minimum prijs, die straks onder de werking van het 804 heffingsstelsel, in de gedachte van de rap porteur, opnieuw zijn taaie leven zou blij ven voeren in de vorm van een sluisprijs. Mag ik een recent voorbeeld daarvan noe men? Sinds jaar en dag voert Nederland mestkal- veren uit naar Italië. Dit betekent een be langrijke bron van inkomsten voor de klei ne gezinsbedrijven. De onlangs ingevoerde minimumprijs in Italië betekent voor deze bedrijven een nadeel, dat voorzichtig op 75 miljoen gulden wordt getaxeerd. Men stelle zich nu voor dat de uitvoerende leden-landen, die eerst hun medewerking zouden hebben verleend tot de invoering van de heffingsstelsels en zich daardoor in hun concurrentiepositie danig belemmerd weten, zich desondanks opnieuw voor de eventualiteit zouden zien gesteld van een plotseling eenzijdige afweer van de invoer door de toepassing van de intra-commu nautaire sluisprijs. Mijnheer de Voorzitter, het zal U en deze vergadering duidelijk zijn dat ik behoor tot diegenen die niets voelen voor de han tering van een zodanige sluisprijs in het in tra-communautair verkeer, zoals door de Europese Commissie is voorgesteld in de sector van de varkens, en nog minder voor het voorstel van de rapporteur om dit sys teem uit te breiden tot eieren en slacht- pluimvee. Er is nog meer dat mij en enige van mijn politieke vrienden niet bevalt in de voor stellen van de rapporteur. Zowel in de sec tor van de varkens als van eieren en pluim vee wordt voorgesteld het heffingsstelsel uit te breiden met een systeem van inter ventie-maatregelen. Deze zouden de vorm

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 12