het bedrijfsleven. Reeds is de landbouw al
te veel achter geraakt in de ontwikkeling
van de integratie.
Het is merkwaardig te constateren hoe van
zelfsprekend men het vindt, dat de afbraak
van handelsbelemmeringen in het intra
communautaire verkeer, voor zoveel het
industrie-produkten betreft, zich automa
tisch volgens de kalender voltrekt en dat in
functie daarvan de harmonisatie zich ont
wikkelt.
De invoering van de heffingsstelsels nu
biedt de mogelijkheid, dat een dergelijk in
tegratieproces thans ook voor de produk-
ten van land- en tuinbouw op gang kan
worden geb racht en dat ook in de agrari
sche sector de harmonisatie zich kan vol
trekken in functie van de werking der hef-
t ingsstelsels.
Het is naar mijn wijze van zien de grote
verdienste van het heffingssysteem in het
intra-communautaire verkeer, dat de har
monisatie als het ware langs rekenkundige
weg tot stand wordt gebracht door het
wegbelasten van de concurrentieverschil-
len.
Daartoe zijn heffingen op heffingen ge
bouwd teneinde een sluitend systeem te
verkrijgen. Tegenover derde landen is er
nog een schepje bovenop gedaan, waardoor
de noodzakelijke preferentie op de binnen
markt wordt verwezenlijkt.
Daartegenover zullen nu de handelsbelem
meringen in het intra-communautaire ver
keer moeten worden opgeheven en de ter
bescherming van de thuismarkt dienende
wapens, zoals het systeem van minimum
prijzen en van bilaterale contracten op lan
ge termijn, moeten worden ingeleverd.
Het bankgebouw van de Boerenleenbank Ossendrechl
verenigt in zich
stoere onverzettelijkheid en uitnodigende openheid
In de ontwerp-verordening voor een hef
fingsstelsel voor varkensvlees zien wij ech
ter een intra-communautaire sluisprijs gc-
introduceerd, die in het rapport van de heer
Charpentier niet alleen wordt verdedigd en
aangeprezen, doch ook wordt voorgesteld
voor de sectoren van slachtpluimvee en
eieren.
In het rapport van de heer Charpentier
wordt op pagina 71 deze sluisprijs juist ge
karakteriseerd. Hij is in de praktijk een mi
nimumprijs, zo lezen wij daar, die evenals
ten aanzien van derde landen ook in het
intra-communautaire verkeer moet dienen
om abnormale en vervalste concurrentie te
verhinderen.
803