gen (zie Maandelijkse Mededelingen juli/
augustus 1961). Het ligt echter in de be
doeling ook de besparingen in het kader
van de aangekondigde algemene premie
spaarregeling voor deelneming in aanmer
king te brengen.
De in het wetsontwerp voorgestelde fis
cale faciliteiten betreffen:
(i. Vrijstelling van vennootschapsbelas
ting voor bovenomschreven speciale be
leggingsmaatschappijen.
Het verschil tussen een beleggingsmaat
schappij en een beleggingsdepót komt
o.m. tot uitdrukking in het feit dat eerst
genoemde over bepaalde delen van de
winst, in het bijzonder voorzover ver
kregen uit de belegging in onroerend goed
of obligaties, vennootschapsbelasting moet
betalen. De voorgestelde vrijstelling be
oogt dit verschil tussen een beleggings
maatschappij en een beleggingsdepót op
te heffen.
b. Vrijstelling respectievelijk teruggave
van dividendbelasting over uitkeringen
door bovenbedoelde speciale beleggings
maatschappijen of -depóts. Zoals bekend
is de dividendbelasting een voorheffing
op de inkomstenbelasting, doch effecten
bezitters die per jaar minder dan 15,—
dividendbelasting hebben betaald en, of
schoon zij een belastbaar inkomen heb
ben, geen aanslag in de inkomstenbelas
ting ontvangen, kunnen geen restitutie
van de betaalde dividendbelasting beko
men. Het wetsvoorstel voorziet in ophef
fing van dit nadeel voor de in aanmerking
komende groep van kleine spaarders.
c. Vrijstelling van registratie-recht, ef
fectenzegelrecht en beurszegelrecht, res
pectievelijk bij plaatsing, volstorting, uit
gifte, aankoop en verkoop van aandelen
c.q. deelnemingsbewijzen van beleggings
maatschappijen en -depóts, voorzover
deze stukken slechts in handen kunnen
komen van de eerdergenoemde groep van
kleine spaarders.
d. Het laten vervallen van het effecten
zegelrecht op alle obligaties, aandelen en
certificaten van aandelen, indien de nomi
nale waarde per coupure niet hoger is
dan 100,—. De bedoeling hiervan is een
grotere verscheidenheid in effecten met
geringe nominale waarde te bevorderen.
Obligaties ten laste van het Rijk en bin
nenlandse aandelen waren overigens reeds
eerder vrijgesteld van dit zegelrecht.
In de toelichting op het wetsontwerp
verklaren de staatssecretarissen zich be
wust te zijn van de beperkte draagwijdte
der voorgestelde faciliteiten. In het totale
bezitsvormingsbeleid hebben zij evenwel
waarde, inzoverre zij een aantal obstakels
voor de verdere ontwikkeling van de be
zitsvorming in brede kring wegnemen.