gen (zie Maandelijkse Mededelingen juli/ augustus 1961). Het ligt echter in de be doeling ook de besparingen in het kader van de aangekondigde algemene premie spaarregeling voor deelneming in aanmer king te brengen. De in het wetsontwerp voorgestelde fis cale faciliteiten betreffen: (i. Vrijstelling van vennootschapsbelas ting voor bovenomschreven speciale be leggingsmaatschappijen. Het verschil tussen een beleggingsmaat schappij en een beleggingsdepót komt o.m. tot uitdrukking in het feit dat eerst genoemde over bepaalde delen van de winst, in het bijzonder voorzover ver kregen uit de belegging in onroerend goed of obligaties, vennootschapsbelasting moet betalen. De voorgestelde vrijstelling be oogt dit verschil tussen een beleggings maatschappij en een beleggingsdepót op te heffen. b. Vrijstelling respectievelijk teruggave van dividendbelasting over uitkeringen door bovenbedoelde speciale beleggings maatschappijen of -depóts. Zoals bekend is de dividendbelasting een voorheffing op de inkomstenbelasting, doch effecten bezitters die per jaar minder dan 15,— dividendbelasting hebben betaald en, of schoon zij een belastbaar inkomen heb ben, geen aanslag in de inkomstenbelas ting ontvangen, kunnen geen restitutie van de betaalde dividendbelasting beko men. Het wetsvoorstel voorziet in ophef fing van dit nadeel voor de in aanmerking komende groep van kleine spaarders. c. Vrijstelling van registratie-recht, ef fectenzegelrecht en beurszegelrecht, res pectievelijk bij plaatsing, volstorting, uit gifte, aankoop en verkoop van aandelen c.q. deelnemingsbewijzen van beleggings maatschappijen en -depóts, voorzover deze stukken slechts in handen kunnen komen van de eerdergenoemde groep van kleine spaarders. d. Het laten vervallen van het effecten zegelrecht op alle obligaties, aandelen en certificaten van aandelen, indien de nomi nale waarde per coupure niet hoger is dan 100,—. De bedoeling hiervan is een grotere verscheidenheid in effecten met geringe nominale waarde te bevorderen. Obligaties ten laste van het Rijk en bin nenlandse aandelen waren overigens reeds eerder vrijgesteld van dit zegelrecht. In de toelichting op het wetsontwerp verklaren de staatssecretarissen zich be wust te zijn van de beperkte draagwijdte der voorgestelde faciliteiten. In het totale bezitsvormingsbeleid hebben zij evenwel waarde, inzoverre zij een aantal obstakels voor de verdere ontwikkeling van de be zitsvorming in brede kring wegnemen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 5