het plafond verhoogd van het tienvoud tot het vijf tienvoud van het te plaat sen aandelenkapitaal plus reserves. 6. de mogelijkheid tot het benoemen van adviserende leden van het Bestuur ver valt. 7. de bevoegdheid inzake ondertekening van stukken wordt vereenvoudigd. 8. hetzelfde geldt voor de vaststelling van vacatiegelden. 9. de bevoegdheid van de Raad van Com missarissen inzake hertaxatie komt te vervallen; daartegenover wordt de controlebevoegdheid van de Raad van Commissarissen verruimd. 10. de regeling inzake de voorwaarden, waaronder pandbrieven kunnen wor den uitgegeven en leningen kunnen worden verstrekt, wordt vereenvou digd. 11. het huishoudelijk reglement wordt aangepast aan de verschillende wijzi gingen, die in de statuten worden voorgesteld. Het geheel overziende kan worden vast gesteld, dat met de aanhangig gemaakte voorstellen de Boercn-Hypotheekbank ge heel in overeenstemming met de desbe treffende aanbevelingen van de Commis sie Landbouwkrediet haar taak ziet ver ruimd en dat de organisatie van de Hypo theekbank daaraan wordt aangepast. Nadat het voorstel tot wijziging van sta tuten en huishoudelijk reglement van de Boeren-Hypotheekbank definitief was ge worden door toevoeging aan de agenda van deze algemene vergadering, zijn nog binnengekomen amendementen van de Vereniging van Hypotheekbanken. Van deze Vereniging maakt de Boeren-Hypo theekbank eveneens deel uit; in verband daarmede behoeft iedere wijziging in de statuten en in het huishoudelijk reglement de goedkeuring van deze Vereniging. Het merendeel van deze amendementen is van eenvoudige aard, d.w.z. zij betreffen al leen de redactie van de statutenwijziging, zodat zij geacht kunnen worden begrepen te zijn onder de machtiging, die zo dade lijk door de voorzitter van deze algemene vergadering zal worden gevraagd, name lijk om in de door de algemene vergade ring goedgekeurde tekst die wijzigingen aan te brengen, die door de Vereniging van Hypotheekbanken zijn geadviseerd. Van enige dezer amendementen dient evenwel te worden gesteld, dat zij van meer principiële aard zijn. Deze betreffen artikel 2, lid 4 en 5. In lid 4 is voorgesteld om de regeling der aanvullende zekerheids verschaffing meer principieel te regelen door te onderscheiden de aanvullende ze kerheid in de vorm van borgtochten en daarnaast de aanvullende zekerheid in de vorm van schadeverzekeringen, voorzover deze verzekeringen gesloten zijn bij ver zekeringsmaatschappijen met naar het oor deel van het Bestuur voldoende gegoed heid. In lid 5 artikel 2 is voorgesteld om de regeling inzake inkoop van verbonden on roerende goederen ook uit te strekken tot gevallen, waarin dit wenselijk kan zijn, niet slechts om verlies te voorkomen doch ook om verlies te beperken. In artikel 29 is voorgesteld om ook op te nemen, dat door de President van de Raad van Commissarissen in overleg met de 645

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 9