het plafond verhoogd van het tienvoud
tot het vijf tienvoud van het te plaat
sen aandelenkapitaal plus reserves.
6. de mogelijkheid tot het benoemen van
adviserende leden van het Bestuur ver
valt.
7. de bevoegdheid inzake ondertekening
van stukken wordt vereenvoudigd.
8. hetzelfde geldt voor de vaststelling
van vacatiegelden.
9. de bevoegdheid van de Raad van Com
missarissen inzake hertaxatie komt te
vervallen; daartegenover wordt de
controlebevoegdheid van de Raad van
Commissarissen verruimd.
10. de regeling inzake de voorwaarden,
waaronder pandbrieven kunnen wor
den uitgegeven en leningen kunnen
worden verstrekt, wordt vereenvou
digd.
11. het huishoudelijk reglement wordt
aangepast aan de verschillende wijzi
gingen, die in de statuten worden
voorgesteld.
Het geheel overziende kan worden vast
gesteld, dat met de aanhangig gemaakte
voorstellen de Boercn-Hypotheekbank ge
heel in overeenstemming met de desbe
treffende aanbevelingen van de Commis
sie Landbouwkrediet haar taak ziet ver
ruimd en dat de organisatie van de Hypo
theekbank daaraan wordt aangepast.
Nadat het voorstel tot wijziging van sta
tuten en huishoudelijk reglement van de
Boeren-Hypotheekbank definitief was ge
worden door toevoeging aan de agenda
van deze algemene vergadering, zijn nog
binnengekomen amendementen van de
Vereniging van Hypotheekbanken. Van
deze Vereniging maakt de Boeren-Hypo
theekbank eveneens deel uit; in verband
daarmede behoeft iedere wijziging in de
statuten en in het huishoudelijk reglement
de goedkeuring van deze Vereniging. Het
merendeel van deze amendementen is van
eenvoudige aard, d.w.z. zij betreffen al
leen de redactie van de statutenwijziging,
zodat zij geacht kunnen worden begrepen
te zijn onder de machtiging, die zo dade
lijk door de voorzitter van deze algemene
vergadering zal worden gevraagd, name
lijk om in de door de algemene vergade
ring goedgekeurde tekst die wijzigingen
aan te brengen, die door de Vereniging van
Hypotheekbanken zijn geadviseerd.
Van enige dezer amendementen dient
evenwel te worden gesteld, dat zij van
meer principiële aard zijn. Deze betreffen
artikel 2, lid 4 en 5. In lid 4 is voorgesteld
om de regeling der aanvullende zekerheids
verschaffing meer principieel te regelen
door te onderscheiden de aanvullende ze
kerheid in de vorm van borgtochten en
daarnaast de aanvullende zekerheid in de
vorm van schadeverzekeringen, voorzover
deze verzekeringen gesloten zijn bij ver
zekeringsmaatschappijen met naar het oor
deel van het Bestuur voldoende gegoed
heid. In lid 5 artikel 2 is voorgesteld om de
regeling inzake inkoop van verbonden on
roerende goederen ook uit te strekken tot
gevallen, waarin dit wenselijk kan zijn, niet
slechts om verlies te voorkomen doch ook
om verlies te beperken.
In artikel 29 is voorgesteld om ook op te
nemen, dat door de President van de Raad
van Commissarissen in overleg met de
645