sing aan de zich wijzigende economische omstandigheden maakt vergaande struk- tuurverbeteringen in de landbouw nood zakelijk. Deze zullen moeten zijn gericht op verhoging van de rentabiliteit der be drijven door vermindering van de kost prijzen. Daartoe is een dubbele krachtsinspanning noodzakelijk, te weten, vooreerst een col lectieve, die betrekking heelt op infra- strukturele voorzieningen, zoals ruilverka veling, bodemsanering, e.d. en voorts een individuele, die tot uitdrukking moet ko men in de opvoe ring van het in de bedrij ven gestoken bedrijfskapitaal. Met de wettelijke regeling van het Land bouwinvesteringsfonds beoogt de regering de individuele krachtsinspanning te be vorderen. Daartoe voorziet deze regeling in kredietfaciliteiten. Bij de wet van 15 februari 1961 is in België het Landbouwinvesteringsfonds (L.I.F.) tot stand gekomen. Doeleinden ven hel in België liet L.I.F. beoogt een aantal modaliteiten in het leven te roepen, die voorzien in meer kredieten door garantieverlening en in goedkopere kredieten door rente-subsi dies. De garantie-stelling door het L.I.F. heeft een aanvullend karakter; daarop kan derhalve een beroep worden gedaan, voor zover de kredietvragers (dit kan zijn een natuurlijk persoon - boer of tuinder - maar ook een rechtspersoon - landbouw coöperatie) niet in staat is uit tot het eigen vermogen behorende activa voldoende ze kerheid te stellen. Voorts kan de garantie niet verder gaan dan 75% van de gevraag de financiering. Het L.I.F. zal aanvankelijk met de garan tieverstrekking kunnen gaan tot B.Frs. 500 miljoen 35 miljoen). Bij Koninklijk Be sluit, waarvoor de voordracht nodig is van de Ministers van Landbouw en van Finan ciën, kan dit bedrag worden verhoogd tot B.Frs. 1 miljard 70 miljoen). De beteke nis van een ruim garantiefonds spreekt voor België voor zichzelf, indien in aan merking wordt genomen, dat ruim twee derde van de cultuurgrond is verpacht. Het zijn immers juist de pachters, die veel al niet in staat zijn voldoende zekerheid te verschaffen, daar de bedrijfsopstanden, die in het geïntensiveerde bedrijf van steeds meer betekenis worden, op andermans grond worden gebouwd en derhalve door de pachters niet kunnen worden verhypo thekeerd. Voorzoveel hetrelt rente-subsidies wordt hij de wet de mogelijkheid geschapen toe slagen te verstrekken aan kredietinstellin gen, die het landbouwkrediet verstrekken, als gevolg waarvan deze instellingen le ningen aan land- en tuinbouw kunnen ver lenen tegen verminderde rentevoet. I)e rentevermindering kan niet verder gaan dan een vermindering met 3% en wel zo danig, dat niet beneden een door de debi teur te betalen rente van 3% wordt ver minderd. De soorten leningen, waarvoor de rente subsidies kunnen worden verleend, zijn beperkt. I11 het algemeen kunnen daarvoor in aanmerking worden gebracht leningen, die betrekking hebben op bedrijfsinveste ringen (grond, gehouwen voor bedriifs- 560

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 8