sing aan de zich wijzigende economische
omstandigheden maakt vergaande struk-
tuurverbeteringen in de landbouw nood
zakelijk. Deze zullen moeten zijn gericht
op verhoging van de rentabiliteit der be
drijven door vermindering van de kost
prijzen.
Daartoe is een dubbele krachtsinspanning
noodzakelijk, te weten, vooreerst een col
lectieve, die betrekking heelt op infra-
strukturele voorzieningen, zoals ruilverka
veling, bodemsanering, e.d. en voorts een
individuele, die tot uitdrukking moet ko
men in de opvoe ring van het in de bedrij
ven gestoken bedrijfskapitaal.
Met de wettelijke regeling van het Land
bouwinvesteringsfonds beoogt de regering
de individuele krachtsinspanning te be
vorderen. Daartoe voorziet deze regeling
in kredietfaciliteiten.
Bij de wet van 15 februari 1961 is in België
het Landbouwinvesteringsfonds (L.I.F.)
tot stand gekomen.
Doeleinden ven hel in België
liet L.I.F. beoogt een aantal modaliteiten
in het leven te roepen, die voorzien in meer
kredieten door garantieverlening en in
goedkopere kredieten door rente-subsi
dies. De garantie-stelling door het L.I.F.
heeft een aanvullend karakter; daarop kan
derhalve een beroep worden gedaan, voor
zover de kredietvragers (dit kan zijn een
natuurlijk persoon - boer of tuinder -
maar ook een rechtspersoon - landbouw
coöperatie) niet in staat is uit tot het eigen
vermogen behorende activa voldoende ze
kerheid te stellen. Voorts kan de garantie
niet verder gaan dan 75% van de gevraag
de financiering.
Het L.I.F. zal aanvankelijk met de garan
tieverstrekking kunnen gaan tot B.Frs. 500
miljoen 35 miljoen). Bij Koninklijk Be
sluit, waarvoor de voordracht nodig is van
de Ministers van Landbouw en van Finan
ciën, kan dit bedrag worden verhoogd tot
B.Frs. 1 miljard 70 miljoen). De beteke
nis van een ruim garantiefonds spreekt
voor België voor zichzelf, indien in aan
merking wordt genomen, dat ruim twee
derde van de cultuurgrond is verpacht.
Het zijn immers juist de pachters, die veel
al niet in staat zijn voldoende zekerheid te
verschaffen, daar de bedrijfsopstanden, die
in het geïntensiveerde bedrijf van steeds
meer betekenis worden, op andermans
grond worden gebouwd en derhalve door
de pachters niet kunnen worden verhypo
thekeerd.
Voorzoveel hetrelt rente-subsidies wordt
hij de wet de mogelijkheid geschapen toe
slagen te verstrekken aan kredietinstellin
gen, die het landbouwkrediet verstrekken,
als gevolg waarvan deze instellingen le
ningen aan land- en tuinbouw kunnen ver
lenen tegen verminderde rentevoet.
I)e rentevermindering kan niet verder gaan
dan een vermindering met 3% en wel zo
danig, dat niet beneden een door de debi
teur te betalen rente van 3% wordt ver
minderd.
De soorten leningen, waarvoor de rente
subsidies kunnen worden verleend, zijn
beperkt. I11 het algemeen kunnen daarvoor
in aanmerking worden gebracht leningen,
die betrekking hebben op bedrijfsinveste
ringen (grond, gehouwen voor bedriifs-
560