vidueel na te streven, door een doeltref fend commercieel beleid, waardoor ver sterking van de reserves wordt mogelijk gemaakt. Daarnaast zal de financiële kracht van de boerenleenbanken kunnen worden opgevoerd door een versterking en een verbreding van hun solidaire samenwer- king, waarop ook reeds door de Voorzitter van het Bestuur is gewezen. Tot dat doel zijn er in het directie-rapport nog verschil lende bijkomende voorzieningen voorge steld, die met name betrekking hebben op een uitbreiding van de werkingssfeer van het Onderling Waarborgfonds. Hoezeer kan worden gesteld, dat het Onderling Waarborgfonds in haar gehele zestigjari ge geschiedenis van onze landbouwkre dietorganisatie een nuttige functie heeft vervuld, toch kunnen verschillende bezwa ren tegen de thans al te beperkte werkings sfeer worden aangevoerd. Daarom wordt voorgesteld om zo enigszins mogelijk te komen tot een algemene schade-dekkings regeling door tussenkomst van het Onder ling Waarborgfonds, die betrekking zal moeten hebben op: a. geldelijke verliezen door oorzaken van buiten, zoals brand, inbraak, beroving, diefstal e.d. b. geldelijke verliezen als gevolg van dief stal of frauduleuze handelingen van be heerders, kassiers en kantoorpersoneel. c. geldelijke verliezen als gevolg van wan prestatie door beheerders, kassiers of kantoorpersoneel in het nakomen van verplichtingen terzake van de krediet en voorschotverlening. Bij aanvaarding van een dergelijke alge mene schadedekkingsregeling zal onge twijfeld ook het stelsel van premies en bij dragen dienen te worden herzien. Daarte genover zou de zekerheidsstelling van de kassier en de eventueel daarvoor in de plaatskomende verzekering bij de N.V. Borgmaatschappij kunnen vervallen. In verband met een gewijzigde schadedek kingsregeling binnen het kader van het Onderling Waarborgfonds zou vervolgens de regeling van de zg. gemeenschappelij ke reserve in de statuten en het huishoude lijk reglement van de Centrale Bank voor een herziening in aanmerking kunnen wor den gebracht. Daarbij zou kunnen worden nagegaan of deze gemeenschappelijke re serve zou kunnen worden bestemd tot een algemene voorziening voor dekking van conjunctuurrisico's. Om zulks te bereiken zou aan de desbetreffende regeling in de statuten en in het huishoudelijk reglement van de Centrale Bank een collectief karak ter dienen te worden verleend in tegen stelling met de thans geldende regeling, waarbij uit de winst van de boerenleen banken in de gemeenschappelijke reserve per boerenleenbank bedragen worden ge reserveerd, waarop alleen door de desbe treffende boerenleenbank verhaal kan wor den gezocht. Zoals bekend, is voor het gewijzigde mo delstatuut van de plaatselijke boerenleen banken reeds een geheel nieuwe tekst uit gewerkt, die als bijlage bij het directie rapport naast de bestaande tekst is overge legd. Voorzoveel betreft het reglement van het Onderling Waarborgfonds en de statuten en het huishoudelijk reglement van de Centrale Bank heeft een dergelijke 619

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 67