voor een bepaald jaar is samengesteld uit 165,94 aflossing en 484,57 interest, dan mag derhalve in dat jaar maximaal 33 1,88 (2 x 165,94) worden afgelost. Wil de voorschotnemer meer aflossen, dan is dit slechts toegestaan als alle betrokken par tijen daarmede accoord gaan. Hieromtrent zal contact moeten worden opgenomen met de Centrale Bank. Goedkeuring zal al leen gegeven worden als bijzondere om standigheden een extra aflossing rechtvaar digen. Van bijzondere omstandigheden kan worden gesproken als de voorschotne mer bijvoorbeeld een belangrijke uitkering krijgt uit een sociaal bouwfonds. kassier in gesprek raken. Op grotere plaat sen waar men elkaar niet meer met de naam kent wordt het evenwel moeilijker. De verhoudingen zijn daar onpersoonlij ker. Maar de cliënt wiens naam wel aan de kassier bekend is voelt het vaak als een gemis, indien hij de naam van de kassier of de assistent(e) niet kent. Ook voor een nieuwe cliënt is het pretti ger, indien hij weet door wie hij geholpen wordt. Vooral indien hij hier nog eens op terugkomt is het niet juist indien hij moet vragen naar die „kleine mijnheer", of die „blonde juffrouw" of die „mijnheer met de bril". Vele kassiers hebben dit bezwaar al langer aangevoeld en vermelden daarom hun naam op folders, dagafschriften, in adver tenties enz. Dit lijkt ons evenwel voor de grotere Boerenleenbanken, waar met meer personen aan het loket geholpen wordt en waar men vele cliënten persoonlijk niet meer kent, onvoldoende. Hier dienen andere wegen gezocht te wor den om de namen van de kassier en de as sistenten bekend te maken, waarvoor w ij hier enkele suggesties willen geven. De naam van de kassier wordt bekend ge maakt op folders, dagafschriften en in ad vertenties. Hieraan heeft men echter wei nig bij een eerste contact, omdat de cliënt dan niet weet wie de kassier is. Daarom kan men eventueel aan de loketten een keurig kaartje of bordje plaatsen met de namen van de kassier en assistenten. Rventueel kan zo'n plaatje aan de bureaux bevestigd worden. De beste manier voor de grotere Boerenleenbanken met meerde re assistenten aan het loket lijkt ons echter het gebruik van een plastic naamplaatje in de revers. Hiermede bereikt U dat de naam van de kassier zelf ot van de assistent, die aan het loket helpt, aan de cliënt bekend is, waar door men wederzijds elkaar met de juiste naam kan aanspreken. Hierdoor verkrijgt U een persoonlijker sfeer, die de relatie tussen cliënt en Boeren leenbank ten goede komt en die volgens de moderne opvattingen een hechtere klan tenbinding geeft. 5*7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 35