ten kan overgaan zonder dat zij in het be zit is van een schriftelijke opdracht. Uit een oogpunt van dienstbetoon en ook ter bevordering van een vlot betalingsver keer kan tot uitvoering van telefonische opdrachten worden overgegaan, mits daar bij de nodige voorzorgsmaatregelen in acht worden genomen. Het spreekt overigens vanzelf, dat de bank aan de betrokken re keninghouder ter kennis brengt, dat tele- fonische opdrachten beperkt moeten blij ven tot gevallen waarin snelle uitvoering beslist noodzakelijk is. Voorts mogen tele fonische opdrachten alleen dan worden geaccepteerd als deze hetzij door de reke ninghouder persoonlijk, hetzij door een schriftelijk gemachtigde worden gegeven. Het laat zich denken, dat de kassier of de assistent, die een telefonische opdracht aanneemt de stem van de rekeninghouder of de gemachtigde kent en er daardoor ze ker van is, dat de opdracht op de juiste wijze is gegeven. Niettemin moet als re gel gesteld worden, dat ter verkrijging van absolute zekerheid hetzij de rekeninghou der l ij het telefonisch doorgeven van op drachten gebruik maakt van een code (b.v. zijn rekeningnummer of het saldo van het laatste rekeningafschrift), hetzij de bank terugbelt ter bevestiging van de ontvan gen opdracht. Voorts moet de bank erop staan, dat de rekeninghouder nog dezelf de dag aan de bank een schriftelijke op dracht toezendt met vermelding, dat de opdracht reeds telefonisch is doorgegeven. Deze schriftelijke opdracht moet de bank Het op 10 februari van dit jaar in gebruik genomen gebouw van de Boerenleenbank Lent

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 31