PROPAGAN DA Jaarcijfers en jaarverslag banken tesamen zelfs het fantastisch be drag van een miljoen gulden per dag. Deze cijfers, die nuchter vermeld worden in de jaarstukken, mogen gerust op passen de wijze naar buiten worden uitgedragen en kunnen er op die manier toe bijdragen om ook de relaties en toekomstige relaties, die geen lid zijn, een inzicht te geven in de om vang van het boerenleenbankwerk ter plaatse. Om aan deze cijfers op een passende wijze in wijder kring bekendheid te geven maken vele boerenleenbanken gebruik van: In propagandistisch opzicht is het voor de boerenleenbanken van belang in ruimer kring de aandacht te vestigen op de jaarcij fers en meer aandacht te besteden aan de verzorging en uitvoering van het jaarver slag. De jaarcijfers De jaarcijfers zijn propagandistisch gezien van groot belang, daar vooral buitenstaan ders vaak geen idee hebben van wat er in de plaatselijke boerenleenbanken omgaat. Vele boerenleenbanken hebben immers in bun werkgebied reeds i spaarboekje op el ke 2 inwoners in omloop en het spaartegoed bedraagt vaak i.ooo,- of meer per inwo ner. Van het totaal der ingelegde gelden is veelal een belangrijk gedeelte in het werk gebied van de bank uitgezet. De omzet bedraagt tientallen ja soms zelfs honderden miljoenen guldens per jaar. In enige gemeenten met meer boerenleenban ken nadert de omzet van deze boerenleen- Persberichten Deze persberichten zijn bestemd voor de plaatselijke en regionale pers. Deze berich ten worden door week- en streekbladen gaarne opgenomen, indien zij geen rekla- me-tekst bevatten. Wenst een boerenleenbank over te gaan tot publicatie van de jaarcijfers in de plaatse lijke pers dan kan hierbij gebruik gemaakt worden van een concept-persbericht, dat bij de afdeling Propaganda verkrijgbaar is. Het is voorts gewenst, dat de boerenleen banken in grotere gemeenten in onderling overleg hun cijfers combineren en geza menlijk een persbericht aan het week- of streekblad verstrekken. Prop aganda-b riev en De jaarcijfers zijn voorts uitstekend bruik baar om verwerkt te worden in propagan- da-brieven voor gerichte reclame, zoals die reeds door vele boerenleenbanken worden gebruikt. Mocht U ook hiervan gebruik wensen te 507

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 23