BOERENLEENBANKPRAKTIJK Correspondentie Sprekende over correspondentie, zou met een variant op een bekend spreekwoord, gezegd kunnen worden „Aan de brieven kent men de afzender!". Uit elke brief valt met vrij grote zekerheid op te maken of de schrijver accuraat of slordig, weloverwo gen of gehaast te werk gaat, of hij er prijs op stelt verzorgd voor de dag te komen of dat het hem niet al te veel kan schelen hoe hij er uit ziet. Over de indruk, die een brief maakt op de ontvanger, mag niet te licht vaardig worden gedacht en dit zeker niet als daa rnaast persoonlijk contact ontbreekt, of nog niet heeft plaatsgehad. Dan is de in druk, die de ontvanger van een brief daar door krijgt van de afzender, vaak van be slissende betekenis. Geldt dit al voor parti culiere correspondentie, dan nog des te meer voor correspondentie in de zakelijke sfeer. Voor het bevorderen van een goede verstandhouding en het aankweken van goodwill is verzorgde correspondentie van onschatbare waarde. De correspondentie van de Boerenleenbank is geen uitzondering op bovenstaande regel. De wijze waarop correspondentie, reke- ning-afschritten, mededelingen aan leden en rekeninghouders worden verzorgd, heeft een enorme invloed op de dunk, die men van een bank heeft. Het bankgebouw kan er representatief en modern uitzien, maar als datgene, waarmede de bank in schriftelijk contact treedt met de clienten er onverzorgd uitziet, wordt daarmede een stuk van die goede indruk weggenomen. Voor verzorgde correspondentie ook in het betalingsverkeer moet allereerst verlangd worden, dat deze op de schrijfmachine is vervaardigd. Daarbij moeten storende tik fouten en (o, foei) taalfouten vermeden worden. Over de schrijfstijl kan licht ver schil van mening ontstaan, doch het uit gangspunt moet zijn, dat de inhoud van een brief of mededeling zakelijk is, zij het met inachtneming van de beleefdheidsnormen. Een brief, die op omslachtige wijze vertelt, wat in korte bewoordingen even duidelijk kan worden gezegd, verveelt. Anderzijds kan een brief door haar kortheid een stugge indruk maken. Het is de kunst om de gul den middenweg te kiezen. Het correspon deren kan door middel van cursussen ge leerd worden, maar daarnaast is de prakti sche toepassing van het grootste belang. Uit ontvangen brieven valt heel veel te le ren, zowel hoe het niet moet als hoe het goed is. Een euvel, dat in bepaalde kringen nog vrij veel voorkomt, is het bewaren van ontvan gen brieven en stukken in de enveloppen, waarin deze ontvangen zijn. Op de bezwa ren, die deze methode heeft, behoeft hier niet te worden ingegaan. Voldoende is te 5° 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1961 | | pagina 21