PROPAGANDA In de winkel van Sinkel is alles te koop Relatie-geschenken, zo prijst de gewiekste vertegenwoordiger zijn collectie aan. „Ja zeker alles kan geleverd worden met het embleem van de organisatie, maar dan is er wel een minimum-afname, ziet U." „Voelt mijnheer de „directeur" (kassier) hier weinig voor? Hoe kan dat mijnheer. Weet U wel, dat al Uw concurrenten zich geen ogenblik zouden bedenken indien zij dit aanbod kregen". Het woord concurrenten is gevallen en de kassier spitst de oren. „Ja, maar mijnheer de „directeur" begrijpt toch wel. Ik geef hen die kans niet. Wanneer U het doet komt er geen ander aan te pas. Neen, U begrijpt, mijn beroepseer. embleem van de organisatie, zo nodig met een speciale tekst en adres. Het zijn allemaal mooie spullen, de kassier is nog wel niet voldaan, maar ja, die pot loden, dat zou toch wel iets zijn. En juist als de beslissing dreigt te vallen en de ver tegenwoordiger zelfvoldaan zijn koffer sluit en het orderboekje pakt, dan weet de kassier wat hem de hele tijd dwars zat. „Maar mijnheer", zegt hij, „denkt U nu werkelijk, dat alleen mannen sparen; voor de dames moet ik iets hebben." Hebt U lippenstift, nagellak, poederdozen, nagel schaartjes, beauty-cases? Kunt U die ook leveren met het embleem van de organisa tie en de lijfspreuk „Boerenleenbank" de spaarbank voor iedereen?" Mijnheer de vertegenwoordiger stond per plex, maar.niet lang, want op de vol gende boerenleenbank had hij weliswaar nog geen monsters, maar wist hij toch, dat Het gevolg is, dat de kassier in het mon sterkoffer duikt en de gehele voorraad met allemaal „speciale prijzen" wordt bekeken. Potloden, ballpoints, lucifers, zakmessen, asbakken, portefeuilles, cigaretten-etuis, wandborden enz. enz.en alles met het 446

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1960 | | pagina 46