ge wordt genomen, budgetair geheel zou worden verantwoord als subsidie aan de grondeigenaren. Naar mijn mening zou een deel van de met de uitvoering van dergelijke structuurverbeteringsplannen gemoeide bedragen niet bij wijze van sub sidie aan de grondeigenaren, doch recht streeks als uitgave ter verbetering van de algemene uitrusting ten plattelande ten laste van 's Rijksschatkist moeten worden gebracht. Met name zou dit kunnen gelden voor wegenaanleg en waterbeheersings- werken. Hier zou kunnen worden gehan deld naar het voorbeeld van het solidari teitsfonds, zoals dat in artikel 38 van het statuut van het gewest Sicilië is uitgewerkt voor de financiering van de verbetering van de infra-structuur van het gewest. Daarmede wordt niet alleen beklemtoond, dat de inhaling van de achterstand in uit rusting van een streek een zaak is van na tionale solidariteit, maar ook, dat de ver betering van de infra-structuur een ge meenschappelijk onderling samenhangend belang is voor de gehele economie van een land. Wat betreft de financiering van het ge deelte der ruilverkavelingswerken, die di rect het privaat agrarisch belang betreffen en derhalve als zodanig ten laste van de grondeigenaren komen, zou ik een andere wijze van financiering willen bepleiten dan uitsluitend met een overheidslening, die bij wijze van annuïteit ten laste van de eige naren worden gebracht, zoals in ons land gebruikelijk is. De rechtstreekse financiering van over heidswege maakt op de duur het totstand komen van de noodzakelijke ruilverkave- lingen veel te veel afhankelijk van de mo gelijkheden van 's Rijks kas. Daarom heb ik bepleit de uitvoering der ruilverkavelings plannen door zg. streekschappen, die als publiekrechtelijk lichaam ad hoe opge richt, de financiering kunnen bewerkstel ligen, hetzij door middel van de nationale kapitaalmarkt dan wel met hij het georga niseerd landbouwkredietwezen opgenomen leningen of met leningen opgenomen bij de Europese Investeringsbank. Met behulp van het Europees Fonds voor structuur verbetering in de landbouw zou een ver mindering van de rentelast kunnen worden verkregen. Opvoering van de kapitaalsintensiteit in de landbouw als instrument van regionale politiek De belangrijkste taak, die in de toekomst voor het landbouwkredietwezen is wegge legd, betreft de opvoering van de kapi taalsintensiteit van de landbouw. Meer ge ïnvesteerd kapitaal betekent minder ar beidskrachten en derhalve meer rende ment per arbeidskracht, die in de land bouw werkzaam is. Veelal wordt erop gewezen, dat alom bij de boeren een grote terughoudendheid bestaat om de interne produktieomstandigheden van de bedrijven te verbeteren met behulp van opgenomen krediet, ook indien deze kunnen worden opgenomen bij de land bouwkredietinstellingen. Daarover heeft in ons land een Commissie gerappor teerd en zij heeft aanbevolen: 328 „Het Landbouwkrediet in Nederland", rapport van de Commissie Landbouwkrediet, 1960.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1960 | | pagina 16