ge wordt genomen, budgetair geheel zou
worden verantwoord als subsidie aan de
grondeigenaren. Naar mijn mening zou
een deel van de met de uitvoering van
dergelijke structuurverbeteringsplannen
gemoeide bedragen niet bij wijze van sub
sidie aan de grondeigenaren, doch recht
streeks als uitgave ter verbetering van
de algemene uitrusting ten plattelande ten
laste van 's Rijksschatkist moeten worden
gebracht. Met name zou dit kunnen gelden
voor wegenaanleg en waterbeheersings-
werken. Hier zou kunnen worden gehan
deld naar het voorbeeld van het solidari
teitsfonds, zoals dat in artikel 38 van het
statuut van het gewest Sicilië is uitgewerkt
voor de financiering van de verbetering
van de infra-structuur van het gewest.
Daarmede wordt niet alleen beklemtoond,
dat de inhaling van de achterstand in uit
rusting van een streek een zaak is van na
tionale solidariteit, maar ook, dat de ver
betering van de infra-structuur een ge
meenschappelijk onderling samenhangend
belang is voor de gehele economie van
een land.
Wat betreft de financiering van het ge
deelte der ruilverkavelingswerken, die di
rect het privaat agrarisch belang betreffen
en derhalve als zodanig ten laste van de
grondeigenaren komen, zou ik een andere
wijze van financiering willen bepleiten dan
uitsluitend met een overheidslening, die
bij wijze van annuïteit ten laste van de eige
naren worden gebracht, zoals in ons land
gebruikelijk is.
De rechtstreekse financiering van over
heidswege maakt op de duur het totstand
komen van de noodzakelijke ruilverkave-
lingen veel te veel afhankelijk van de mo
gelijkheden van 's Rijks kas. Daarom heb ik
bepleit de uitvoering der ruilverkavelings
plannen door zg. streekschappen, die als
publiekrechtelijk lichaam ad hoe opge
richt, de financiering kunnen bewerkstel
ligen, hetzij door middel van de nationale
kapitaalmarkt dan wel met hij het georga
niseerd landbouwkredietwezen opgenomen
leningen of met leningen opgenomen bij
de Europese Investeringsbank. Met behulp
van het Europees Fonds voor structuur
verbetering in de landbouw zou een ver
mindering van de rentelast kunnen worden
verkregen.
Opvoering van de kapitaalsintensiteit
in de landbouw
als instrument van regionale politiek
De belangrijkste taak, die in de toekomst
voor het landbouwkredietwezen is wegge
legd, betreft de opvoering van de kapi
taalsintensiteit van de landbouw. Meer ge
ïnvesteerd kapitaal betekent minder ar
beidskrachten en derhalve meer rende
ment per arbeidskracht, die in de land
bouw werkzaam is.
Veelal wordt erop gewezen, dat alom bij de
boeren een grote terughoudendheid bestaat
om de interne produktieomstandigheden
van de bedrijven te verbeteren met behulp
van opgenomen krediet, ook indien deze
kunnen worden opgenomen bij de land
bouwkredietinstellingen. Daarover heeft
in ons land een Commissie gerappor
teerd en zij heeft aanbevolen:
328
„Het Landbouwkrediet in Nederland", rapport
van de Commissie Landbouwkrediet, 1960.