gebleken om nieuwe financiële verbin
dingen tot stand te brengen tussen de
streek en het gewest enerzijds en de
hoofdstad van de nationale staat, waar
alle instrumenten van het financiële en
monetaire beleid geconcentreerd zijn-
Als voorbeeld kunnen dienen in Italië de
"Cassa per il Mezzogiorno" en de daar
mede samenwerkende regionale instituten,
waarvan hier op Sicilië het regionaal insti
tuut voor de financiering van de indus
trieën op Sicilië (I.R.F.I.S.) sprekende
en bekende voorbeelden zijn. Praktisch in
alle landen, althans in die behorende tot
de E.E.G., kent men overeenkomstige in
stituten-
Ongetwijfeld mogen wij ons erover ver
heugen, dat de veelzijdige activiteiten
van economische politiek gericht op de
ontwikkeling van achtergebleven gewesten
en streken geleid hebben tot de oprichting
van deze financieringsinstituten, die een
zo'n belangrijke schakel zijn gebleken tus
sen deze gebieden en de centrale overheid
en de nationale geld- en kapitaalmarkt.
Anderzijds onderstreept deze ontwikkeling
nog eens het belang en de noodzakelijk
heid van regionaal ingestelde financierings
lichamen, die zich met name de ontwik
keling van het platteland in het algemeen
dan wel van de agrarische sector in het
bijzonder ten doel stellen. En dan springt
vanzelf in de naoorlogse werkelijkheid
het belang naar voren van onze land-
bouwkredietinstellingen, die hetzij zij zijn
georganiseerd als coöperatieve banken op
de basis van het z.g. Raiffeisen-stelsel, dan
wel een onderdeel vormen van een wette
lijk geregeld organisme of geheel op het
particuliere initiatief berusten en geen an
dere basis kennen dan de algemene wetge
ving, dan wel werkzaam zijn als spaarban
ken, die tegelijkertijd mede de kredietver
lening aan de agrarische sector beogen, al
len onmiskenbaar een overwegend regio
naal karakter bezitten.
In het kader van een op de ontwikkeling
van achtergebleven gebieden gerichte re
gionale politiek is dan ook de ontplooiing
van de plaatselijke en regionale landbouw-
kredietbanken, hetzij zij als Raiffeisen-
instelling dan wel als spaarbank fungeren,
onmisbaar. Deze kassen en banken, of hoe
zij ook heten mogen, bezitten immers allen
deze overeenkomstige structuur, dat zij
besparingen aantrekken uit de streek
waarin zij werkzaam zijn en deze in de
eerste plaats beschikbaar houden voor uit
leningen in het eigen werkgebied of in de
eigen streek of in het eigen gewest. Hierin
onderscheiden zich de landbouwkrediet-
banken en de spaarbanken met landbouw-
kredietafdelingen van de gecentraliseerde
bankinstellingen, dat de laatsten bij de be
schikbaarstelling van de kredieten zich
niet in de eerste plaats laten leiden door
wenselijkheden van geografische spreiding
van de uitzettingen, maar door overwe
gingen, die vooral op rentabiliteit zijn
gebaseerd. Het geld van deze gecentra
liseerde kredietinstellingen zal in de eerste
plaats daarheen vloeien waar reeds rijkdom
is en zij zullen derhalve in het algemeen
bijdragen tot een verdere concentratie van
de economische bedrijvigheid.
De landbouwkredietbanken en de spaar
banken met de afdelingen voor agrarische
kredietverlening daarentegen zijn veel
325