vooral bij de eenvoudige spaarder gemak kelijker verdreven wordt. Voorts houden steeds meer boerenleen banken bij jubilea en openingen bijzondere spaaracties met meestal bijzonder goede resultaten. De afdeling propaganda licht U desgewenst hierover gaarne volledig in. Gerichte reclame Naast deze algemene reclame dient de boerenleenbank echter een steeds ruimere aandacht te schenken aan de gerichte re clame. Hiervoor worden vele methoden gebruikt, waarvan wij er hier enkele zullen noemen. i. Geboortecertificaten De geboortecertificaten met begeleidings- en volgbrief is een van de effectiefste vor men van gerichte propaganda, die de boe renleenbanken in staat stelt door te drin gen in alle jonge gezinnen. Bovendien is het royale gebaar van de boerenleenbank, die geen beperkende be palingen stelt voor de gratis spaarinlage een van de sterkste zijden van deze actie die tot heden niet tot misstanden aanlei ding heeft gegeven. Wij adviseren elke boerenleenbank die de ze actie nog niet gebruikt, hiermede ten spoedigste te starten en de certificaten toe te zenden aan de ouders van alle jongge borenen in haar werkgebied. De ouders bepalen dan zelf of zij van deze service gebruik wensen te maken. Het adressenmateriaal voor deze actie kunt U het beste verkrijgen via de afdeling be volking van de gemeentesecretarie in Uw werkgebied. U dient er wel op te staan dat deze adressen regelmatig aan U worden doorgegeven. 2. Benadering van nieuwe inwoners Nu vele plaatsen een sterk groeiende be volking hebben, verdient het aanbeveling om de nieuwe inwoners in Uw werkgebied te benaderen zo gauw deze zich gevestigd hebben. Op Uw verzoek worden door de propaganda afdeling hiervoor gaarne cir culaires gereed gemaakt. De adressen verkrijgt U weer per abonne ment bij de afdeling bevolking. 3. Regelmatig benaderen van geselecteerde adressen Voorts adviseren wij U een lijst aan te leg gen van adressen van eventuele toekom stige relaties (zie naamlijst telefoon- en postrekeninghouders) en deze regelmatig iets over het boerenleenbankwerk toe te zenden en hiermede door te gaan tot deze mensen een relatie met U hebben aange knoopt. Voor deze methode komen mees tal 10% van de in de Uw werkgebied 224

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1960 | | pagina 28