hoofdlijnen van een bewuste beïnvloeding te schetsen. Algemene propaganda De algemene propaganda wordt door de Centrale Bank gevoerd in de vorm van advertentie-campagnes in de daarvoor in aanmerking komende regionale dagbladen en agrarische vakbladen. Deze advertenties hebben in de dagbla den steeds tot thema de boerenleenbank, de spaarbank voor iedereen. Het blijft een hameren op hetzelfde aambeeld, maar de vormende kracht van de hamerslagen wordt mede bepaald of beperkt door de onder a., b. en c. genoemde punten. Deze advertenties vragen echter een nazorg die alleen door de plaatselijke boerenleenban ken gegeven kan worden. Vormen de ad vertenties het fundament of het geraamte van het propaganda-gebouw, de afwerking dient te geschieden door de plaatselijke boerenleenbanken met aanvullende acties, acties die geen rustpauze dulden maar voortgezet dienen te worden tot het ge bouw voltooid is. Deze acties ter plaatse kan men weer splitsen in algemene propa ganda en gerichte propaganda. Ten behoeve van de algemene reclame worden vooral folders gebruikt. Wil een boerenleenbank, die nog niet is uitgegroeid tot spaarbank voor iedereen, d.w.z. die nog niet op elke 2 inwoners van zijn werkge bied een spaarboekje in omloop heeft of die nog geen 90% van de gezinnen als spaarrelatie heeft, ten volle profijt trekken van de advertentie-campagnes in de regio nale pers, dan is het noodzakelijk dat deze boerenleenbank op die advertenties ter plaatse inhaakt met twee huis-aan-huis fol ders per jaar. Deze huis-aan-huis-folders dienen om de gegevens van de plaatselijke boerenleen bank naar voren te brengen, zoals open stellingsuren, exterieur- of interieurfoto's enz. Heeft de Boerenleenbank in een kleine plaats wel dit stadium van spaarbank voor iedereen bereikt, dan onderhouden huis- aan-huis-folders de band met de spaarders en zullen zij er toe bijdragen het spaarver- keer te intensiveren. Door meerdere boerenleenbanken is in de loop van de jaren met toenemend succes gebruik gemaakt van interieur- of kluis- foto's op folders of circulaires. Het voor deel van deze foto's is, dat de eventuele toekomstige relatie als het ware al eens binnen is geweest en de „bankschroom" De Coöperatieve Boerenleenbank te Steggerda 223

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1960 | | pagina 27