1960
RECHT EN WET
De subsidieregeling
particuliere woningbouw
Daar het tekort aan arbeiders- en goedko
pe middenstandswoningen het grootste is,
tracht de Overheid in sterkere mate dan
tot nu toe is geschied de particuliere wo
ningbouw te richten op evengenoemde ca
tegorieën van woningen. In de nieuwe, op
i april 1960 in werkinggetreden subsidie
regeling wordt dit streven tot uitdrukking
gebracht door het toekennen voor goed
kopere woningen van grotere premies dan
voor duurdere woningen alsmede door
voor woningen, welke worden gebouwd
voor de verhuur tegen door de Overheid
vastgestelde huurprijzen, behalve de pre
mie ineens nog jaarlijkse bijdragen te ver
lenen. Deze huursubsidie steunt op de ge
dachte, dat de bewoner van een nieuwe
woning niet de kostprijshuur hoeft te beta
len doch slechts de huur, die hij voor een
vergelijkbare oude woning zou moeten be
talen. Stijgen de huurprijzen voor verge
lijkbare oude woningen en gaan ook de
huurprijzen voor de nieuwe, gesubsidieer
de woningen omhoog, dan daalt uiteraard
de huursubsidie. Afgezien van een vermin
dering van de huursubsidie tengevolge
van een huurverhoging, heeft de huursub
sidie echter in ieder geval een aflopend
karakter n.1. telkenjare wordt een vermin
dering van de jaarlijkse bijdrage uit hoof
de van door afschrijving vrijgekomen ren
te toegepast, welk systeem om reden dit
het rendement van de exploitatie onverlet
laat, wel aanvaardbaar kan worden geacht.
Behalve op het terrein van de subsidie
techniek voor huurwoningen, zijn er nog
enkele andere wijzigingen. Er is bepaald,
dat de subsidie wordt toegekend aan de
eerste eigenaar-bewoner, indien het een
eigen woning, en aan de eerste eigenaar
exploitant, indien het een huurwoning be
treft. Is de eerste eigenaar-bewoner of de
eerste eigenaar-exploitant niet tevens de
initiatiefnemer tot de bouw, dan kan inge
val van bouw van woningen voor de markt
de toekenning van de premie aan de eerste
eigenaar-bewoner of de eerste eigenaar
exploitant moeilijkheden opleveren bij de
financiering van de bouw. Immers het is
mogelijk, dat de bouwers, die hun toekom
stige kopers nog niet kennen en dan ook
geen vooruitbetaling op de koopsommen
kunnen bedingen, hun financiering niet
rond kunnen krijgen en daardoor over een
hoger bouwcrediet zullen moeten beschik
ken, hetgeen kostenverhogend zal werken.
De toeslag op de premie is losgemaakt
van de hoogte van de premie en verschilt
al naar gelang de grootte van de woning
en het gezin.
Een derde wijziging betreft de regeling
van de gemeentegarantie voor hypothe
caire leningen ter financiering van de
I43