b. De ligging van het kantoor In nauw verband met het eerste punt dient men ook de ligging van het kantoor te bezien. Deze ligging dient vooreerst zo te zijn, dat zij voor alle bevolkingsgroepen aanvaardbaar is. Wanneer de bevol king in het werkgebied nog slechts voor 10 of 15% agrarisch is, kan men nauwelijks verwachten, dat de „goodwill" van de boerenleen bank zo groot is, dat alle rangen en standen naar het pakhuis zullen komen om te sparen of naar een parochiehuis of naar de agrarische wijk van het dorp. Wel zullen al deze mensen geneigd zijn om te gaan sparen in het winkelcentrum, waar zij toch dagelijks hun inkopen gaan doen. c. De propaganda Hoewel de algemene propaganda door de Centrale Bank gevoerd wordt door middel van advertenties in de regionale en agrarische pers, is het daarnaast beslist noodzakelijk, dat ter plaatse een effec tieve propaganda gevoerd wordt volgens een vast plan en een even wichtige aanwending van de beschikbare middelen. Deze propagan da bestaat evenwel niet alleen uit het gebruik maken van de be schikbare folders en brochures, maar ook de aankleding van het kantoor van binnen en van buiten spreekt een woordje mee. Gelukkig is de tijd voorbij dat een boerenleenbank van buiten niet te onderscheiden was van een gewoon woonhuis. Men ziet al gemeen naamborden met openstellingsuren, neonletters boerenleen bank, raamteksten enz. Ook het interieur van de kantoren maakt een steeds zakelijker en solider indruk, dat vooral belangrijk is voor de niet agrarische spaarders en relaties. d. De service Onder service verstaan wij allereerst het voldoende openstellen van de kantoren op de juiste uren. Nog steeds zijn er te veel boeren leenbanken, die enkel 's morgens geopend zijn en zo aan alle in loon dienst zijnde personen de gelegenheid ontnemen om persoonlijk te sparen of andere bankzaken te doen. Gaat men het resultaat van de avondzittingen na, dan valt dit vaak tegen, 's Avonds komen bovendien vaak mensen, die overdag tijd genoeg hebben. De openstelling tussen de middag in grote plaatsen en de zaterdagmiddagzittingen voldoen, mits goed bekend gemaakt, uitstekend. Wij kennen boerenleenbanken met 100 tot 200 posten per zaterdagmiddag. Voorts hebben enkele boerenken- 2352

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1959 | | pagina 24