Boerenleenbank
de spaarbank voor iedereen
Onder deze leuze werd gedurende 5 jaar een intensieve propa
ganda gevoerd door middel van advertenties en folders. In deze
5 jaren verdubbelde het aantal uitstaande spaarboekjes en namen de
aan onze banken toevertrouwde spaargelden toe van 670 tot 1.200
millioen gulden. Talrijke boerenleenbanken zijn in deze periode
zeer sterk gegroeid, zij hebben aldus de leuze waar gemaakt dat de
boerenleenbank de spaarbank is voor iedereen.
Toch blijkt ook, dat er nog grote verschillen optreden in de mate
waarin de verschillende boerenleenbanken in de afgelopen 5 jaren
zijn gegroeid. Er zijn boerenleenbanken, die practisch 1 spaarboekje
hebben op 1^ inwoner. Er zijn er echter ook met slechts 1 spaar
boekje per 20 inwoners. Hoe komt het nu, zou men zich af kunnen
vragen, dat de ontwikkeling bij onze banken zo verschillend is ge
weest. Al onze boerenleenbanken kunnen immers profiteren van
dezelfde reclame; zij kunnen steeds een beroep doen op onze propa-
ganda-dienst. In overleg met deze kan dan een propagandaplan
worden uitgewerkt, waarbij voor ogen staat, dat een doelbewuste
propaganda moet worden gevoerd, aangepast aan de plaatselijke
omstandigheden en met een zo effectief mogelijk gebruik van de
middelen.
Bij dit alles dient in aanmerking te worden genomen, dat er
enige voorname faktoren zijn, welke de uitgroei van de boeren
leenbank tot spaarbank voor iedereen bepalen. Het is immers met
de besparingen bij de boerenleenbank als met de oogst. De op
brengst van een gewas is ook van vele faktoren afhankelijk, fakto
ren zoals de vruchtbaarheid van de grond, de kundigheid en de
ijver van de boer, de verpleging van het gewas, de invloed van het
weer en de situatie van de markt.
Al deze faktoren heeft de boer slechts gedeeltelijk in de hand,