Boerenleenbank de spaarbank voor iedereen Onder deze leuze werd gedurende 5 jaar een intensieve propa ganda gevoerd door middel van advertenties en folders. In deze 5 jaren verdubbelde het aantal uitstaande spaarboekjes en namen de aan onze banken toevertrouwde spaargelden toe van 670 tot 1.200 millioen gulden. Talrijke boerenleenbanken zijn in deze periode zeer sterk gegroeid, zij hebben aldus de leuze waar gemaakt dat de boerenleenbank de spaarbank is voor iedereen. Toch blijkt ook, dat er nog grote verschillen optreden in de mate waarin de verschillende boerenleenbanken in de afgelopen 5 jaren zijn gegroeid. Er zijn boerenleenbanken, die practisch 1 spaarboekje hebben op 1^ inwoner. Er zijn er echter ook met slechts 1 spaar boekje per 20 inwoners. Hoe komt het nu, zou men zich af kunnen vragen, dat de ontwikkeling bij onze banken zo verschillend is ge weest. Al onze boerenleenbanken kunnen immers profiteren van dezelfde reclame; zij kunnen steeds een beroep doen op onze propa- ganda-dienst. In overleg met deze kan dan een propagandaplan worden uitgewerkt, waarbij voor ogen staat, dat een doelbewuste propaganda moet worden gevoerd, aangepast aan de plaatselijke omstandigheden en met een zo effectief mogelijk gebruik van de middelen. Bij dit alles dient in aanmerking te worden genomen, dat er enige voorname faktoren zijn, welke de uitgroei van de boeren leenbank tot spaarbank voor iedereen bepalen. Het is immers met de besparingen bij de boerenleenbank als met de oogst. De op brengst van een gewas is ook van vele faktoren afhankelijk, fakto ren zoals de vruchtbaarheid van de grond, de kundigheid en de ijver van de boer, de verpleging van het gewas, de invloed van het weer en de situatie van de markt. Al deze faktoren heeft de boer slechts gedeeltelijk in de hand,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1959 | | pagina 22