2179
aanlokkelijk systeem van administratie, de voorbereiding der actie,
het tijdstip van uitvoering, en zeer belangrijk de service
(dienstbetoon, openstellingsuren en gunstige ligging) van de plaat
selijke boerenleenbank.
Wanneer wij hier de plaatselijke boerenleenbank als laatste noe
men, dan is dat niet omdat zij het minst tot het succes zou hebben
bijgedragen. Integendeel. Gebleken is, dat vooral daar met vrucht
werd gewerkt, waar beheerders en kassier attent waren en in goed
samenspel onze actie ondersteunden.
De medewerking van beheerders en kassiers
Zo is er een belangrijk moment, waarop de medewerking van de
plaatselijke boerenleenbank onontbeerlijk is. Dat is het moment,
waarop de gemeenteraad tot invoering van een spaarregeling be
sluit. Dan zullen wij tot actie moeten overgaan en dienen alle amb
tenaren en arbeiders rechtstreeks benaderd te worden. Dit houdt in,
dat U dient te beschikken over het adressen-materiaal.
Wij roepen derhalve met nadruk aller medewerking in. Waar
mogelijk werd onzerzijds het terrein geëffend. Hiermede kan echter
niet worden volstaan. Het is ten zeerste gewenst, dat de beheer
ders en kassiers van de aangesloten boerenleenbanken de ontwikke
ling ter plaatse met aandacht volgen en zowel elkaar als de Centrale
Bank op de hoogte houden. Alleen dan is succes verzekerd. De ma
terialen, die Uwerzijds verzonden dienen te worden, direct nadat
het gemeente-bestuur de ambtenaren van de invoering in kennis
heeft gesteld, kunnen bij de Centrale Bank worden aangevraagd.
Dit betreft:
1) de circulaire-brief aan de ambtenaren
2) de folder „Elke steen is er één"
3) het deelnemingsformulier.
Wanneer U het deelnemingsformulier tevoren invult met naam,
adres, zo mogelijk geboortedatum etc., maakt U voor de ambtena
ren de aanwijzing van de boerenleenbank des te gemakkelijker.
Wij adviseren U tenslotte de genoemde propaganda-materialen
nu reeds aan te vragen. Dit bevordert t.z.t. een snel verloop van
Uw actie onder de ambtenaren en arbeiders van de gemeente.