Een handig formulier
1988
ders, welke in het algemeen grote prijs stellen op een korrekte ser
vice en zij worden afgestoten, wanneer zij deze niet ontvangen.
Samenvattend kan worden gezegd, dat het van uitermate groot
belang is om de clienten der boerenleenbanken dat dienstbetoon te
verlenen waarop zij aanspraak kunnen maken. Dit werkt stimule
rend voor de ontwikkeling van de boerenleenbank, waarbij gesteld
kan worden, dat een beter ontwikkelde boerenleenbank wederom
een betere service kan verlenen. Het is nu eenmaal zo dat in het al
gemeen een full-time kassier meer zorg aan zijn bank kan en moet
besteden dan een kassier, welke slechts een gedeelte van zijn dag
taak voor de bank kan benutten. Wanneer wij echter de ontwikke
ling van het percentage zien van full-time kassiers in onze organisa
tie, kunnen wij aannemen, dat op zeer korte termijn de overgrote
meerderheid van deze funktionarissen hun volledige dagtaak in het
boerenleenbankwerk zullen vinden.
In de Maandelijkse Mededelingen van november 1956 is onder
deze rubriek geschreven over de voorbereiding van de vergadering
van Bestuur en Raad van Toezicht, waarbij ten aanzien van enkele
regelmatig terugkerende agenda-punten wenken werden gegeven,
die een doelmatige behandeling daarvan bevorderen.
Enige tijd geleden is een nieuwe versie van het formulier BG
verschenen, waarvan de tekst is aangepast aan de huidige praktijk
van de voorschot- en credietverlening en waarbij tevens gestreefd
is naar een wat overzichtelijker opstelling van de te verstrekken ge
gevens.
Dit geeft ons aanleiding de aandacht te vestigen op het nut, dat
dit formulier kan hebben bij de voorbereiding van de behandeling
van aanvragen voor voorschotten en credieten in de vergaderingen
van Bestuur en Raad van Toezicht, zomede bij de verdere afwer
king van deze aanvragen.
Zoals bekend, wordt het formulier BG gebruikt voor het aanvra
gen van de goedkeuring van de Centrale Bank voor die voorschot-