1987 toor heersen. Ook de eenvoudige cliënt bespeurt spoedig of het op een kantoor een rommelige en slordige boel is, of dat er orde en netheid heerst. Voor het vertrouwen, dat de cliënt in de bank moet stellen, i; deze indruk vaak doorslaggevend. Het is dan ook zaak om het kantoor steeds opgeruimd te hebben en geen overbodige boeken ei bescheiden op bureaux en tafels te laten slingeren. Allerminst dient onder het hoofd „service-verlening" vergeten te worden de berichtgeving aan de clienten. De rekeninghouders hebben er recht op te vernemen, welke mutaties op hun rekening hebben plaatsgevonden. Wanneer het gaat over kontante mutaties op de spaarrekening, ligt deze kwestie eenvoudig, daar deze ter stond in de spaarboekjes dienen te worden genoteerd. Van automa tische af ichrijvingen of binnenkomende bijschrijvingen dient even wel onm ddellijk, middels de daarvoor beschikbaar zijnde formulie ren, kennis gegeven te worden aan de spaarder en er moet op wor den toegezien, dat de betreffende mutaties zo spoedig mogelijk in de spaarboekjes worden bijgeschreven. Met betrekking tot de lopende-rekeningen behoren regelmatig rekening-courant-afschriften aan deze categorie van rekeninghou ders te /orden toegezonden. De maximale termijn, waarop deze rekening-courant-afschriften moeten vorden toegezonden, is één week en dan nog slechts voor die clienten, welke bijzonder weinig transakties via de boerenleen bank afwikkelen. Aan rekeninghouders, welke een druk gebruik van hun rekening maken dient voor iedere dag, dat er mutaties op zijn rek<ning plaatsvonden, een rekening-courant-afschrift te wor den verbonden. Wij durven hier zelfs de mening uit te spreken, dat het binnen afzienbare tijd noodzakelijk zal worden geacht om aan alle rek< ninghouders rekening-courant-afschriften te zenden voor de dage 1 waarop mutaties op hun rekening-courant werden ge boekt. Gekonstateerd moet evenwel worden, dat er nog boerenleenban ken zijn welke met betrekking tot de verzending van de rekening- courant afschriften zeer nonchalant te werk gaan. De kassiers ver zenden deze dan, wanneer het in hun kraam te pas komt, doch ver bazen z ch dan ten onrechte dat het lopende-rekeningverkeer niet sterker toeneemt. Het zijn echter juist de rekening-courant-hou-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1958 | | pagina 53