r 1986 bank worden getrokken. Het argument van het niet bestaan van een grotere behoefte aan openstellingsuren, dat wel eens gehoord wordt, gaat niet altijd op, want de behoefte blijkt pas als de open stellingsuren verruimd zijn. Dat deze openstellingsuren doelmatig moeten worden gekozen en zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen over de dagen der week verspreid moeten worden, is duidelijk. Het houden van een avond zitting, in het bijzonder op vrijdagavond, heeft zeer gunstige resul taten te zien gegeven. Het behoeft geen betoog, dat de bank tijdens de officiële open stellingsuren ook steeds geopend moet zijn en dat de kassier dan ook aanwezig is. Slechts bij vakantie, ziekte en dergelijke kan een vervanger worden ingeschakeld. Het sluiten tijdens de normale openstellingsuren, om welke reden dan ook, is nimmer verant woord. Een aankondiging van een sluiting door middel van een cir culaire of advertentie heft de bezwaren geensdeels op. De clienten moeten erop kunnen vertrouwen, dat zij tijdens de officieel bekend gemaakte tijden bij de bank terecht kunnen. Dit geldt niet alleen voor de banken in de grotere plaatsen, doch ook voor die welke in kleinere dorpen of gehuchten gevestigd zijn. Ook de outillage van het kantoor speelt een grote rol, wanneer het gaat om de uitbreiding van de werkzaamheden van de boeren leenbank te bevorderen. De tijd, dat de clienten zo gezellig tegen over de kassier aan dezelfde tafel konden gaan zitten om hun zaken af te doen, behoort tot het verleden. Het overgrote deel van de cli enten stelt er prijs op korrekt en zakelijk bediend te worden. Dit houdt in, dat men niet in een gang, of op een trap, of buiten behoeft te wachten tot het buurpraatje, dat de vorige cliënt met de kassier voert, is beëindigd. Het is noodzaak voor onze boerenleen banken om te beschikken over een behoorlijke wachtruimte en een accommodatie, waardoor de clienten hun transakties met de kassier kunnen afwikkelen zonder het kantoor te betreden. Het is type rend, dat juist die banken, welke een moderne konstruktie en inde ling van hun kantoren hebben gekregen, thans de grootste ontwik keling te zien geven. Niet alleen deze konstruktie en indeling van het kantoor is van groot belang, doch ook de orde en netheid, welke er op een kan-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1958 | | pagina 52