i985
Deze mogelijkheden kwamen pas naar voren, toen een geperfec
tioneerd dienstbetoon werd bewezen en vooral ook door het geven
van de nodige bekendheid aan het bestaan en werkwijze van de
bank.
Moet het nu echter in het bijzonder het privilege zijn van de
jongere tassiers om hun banken sprongsgewijze in een hoog tempo
tot verdere ontwikkeling te brengen? Beslist niet! Ook oudere kas
siers, en zelfs zij die dicht bij hun pensionnering stonden, hebben in
dit opzic ht grote prestaties geleverd. Ook zij hebben vaak een sla
pende o doezelende boerenleenbank tot een aktief leven gebracht.
Ook zij hebben bewezen, dat zij de polsslag van de tijd aanvoelden
en dat zij de meer moderne opvattingen over de clientenbediening
in de pr iktijk wisten te brengen.
Toch moet evenzeer gekonstateerd worden, dat nog vele kassiers
behebt zijn met de gedachte: „het zal mijn tijd nog wel duren" en
„waaron zal ik mij druk maken". Hierdoor benadelen zij evenwel
zowel han boerenleenbanken als de clienten daarvan. Om zo sterk
mogelijk te staan in de ongetwijfeld komende moeilijker tijden is
het nu zaak om de basis van onze banken te verbreden. Een basis,
die gevt rmd wordt door het aantal clienten en de intensiteit, waar
mede deze clienten de afwikkeling hunner financiële transakties
aan de )anken opdragen.
Zoals hierboven reeds gesteld, zijn de hiertoe geëigende middelen
dienstbc toon en propaganda. Over rentepolitiek en de andere voor
waarden, waaronder wij onze clienten kunnen helpen, behoeven
wij hier niet te schrijven. Wij weten dat wij betere en meer passen
de voorwaarden kunnen bieden dan wie ook. Het is wél zaak om
hieraan alle bekendheid te geven.
Dienstbetoon is een veelomvattend woord. Het behelst niet al
leen he: persoonlijk kontakt tussen degene, die de dienst verleent
en degtne, aan wie deze bewezen wordt, doch ook de omstandig
heden, waaronder een en ander geschiedt. Van belang hierbij zijn
tijd en )laats. Hierop willen wij thans nog even ingaan.
Herhaaldelijk werd onder deze rubriek reeds gewezen op de
noodza ik van ruime en doelmatige openstellingsuren. De ervaring
is, dat door een ruime mogelijkheid voor de clienten om bij de
boerenleenbank hun transakties af te wikkelen, deze clienten tot de