3o£ftm&mSan£ -jiroMijli
De service-verlening
bij de boerenleenbanken
De ontwikkeling, welke onze boerenleenbanken in de na-oorlog-
se jaren te zien gaven, heeft de stoutste verwachtingen van een
ieder, die in onze organisatie werkzaam is, overtroffen. Deze gang
van zaken is zeer zeker bevorderd doordat ook de plattelandsbevol
king door de geldsaneringsmaatregelen meer vertrouwd met het
bankwezen is geworden en zeker doordat onze boerenleenbanken
bij de tenuitvoerlegging dezer maatregelen de oude en nieuwe cli
ënten uitstekend hebben geholpen.
Dit was echter alleen een aanleiding, een eerste begin van de
grote opbloei. De consolidatie van deze kunstmatige opleving en de
verdere groei heeft kunnen plaatsvinden door verbeterde service
verlening en doeltreffend gevoerde propaganda-akties.
De moderne mens, verwend als hij is, vraagt een goed dienstbe
toon. Of hij in een winkel komt, of bij een ambachtsman, of bij
een bank, overal verlangt hij, dat hij op een doelmatige en prettige
wijze bediend wordt. Dit geldt niet alleen voor de stadsmens, doch
evenzeer voor de dorpsbewoner. Deze verlangt dit niet slechts,
doch hij heeft hier ook recht op.
De voorbeelden zijn talrijk waar kleine bedrijven, welke de naam
verdienden en kregen dat zij een uitstekende service verleenden, tot
grote bloei kwamen. Deze voorbeelden zijn zeer zeker ook in onze
boerenleenbankorganisatie te vinden.
Hoe vaak hoorden wij niet van beheerders en kassiers, dat dc
mogelijkheden ter plaatse volledig benut waren en dat de boeren
leenbank geen verdere uitbreiding meer zou kunnen ondervinden.
Wanneer dan echter door het aftreden van de kassier een jonge,
met enthousiasme werkende, nieuwe funktionaris zijn krachten aan
deze bank kon geven, bleek pas welke mogelijkheden nog verscho
len lagen.