1922
garantieprijzen. Bovendien had
het, met het oog op de moeilijke
positie van de schatkist, besloten
geen bezwaar te maken tegen de
vermindering van de maximum
hoeveelheid melk, waarvoor de
garantieprijs zou gelden, tot 5
miljard kg.
Maar de regering is nog ver
der gegaan: zij heeft nog een
korting toegepast in verband
met haar opvattingen omtrent
de bedrijfsgrootte én een deling
van het marktrisico ingevoerd.
„De garantie is zodoende niet
meer waterdicht", zo erkende
Minister Vondeling zelf. Op de
ze wijze is de garantieprijs uit
gehold: zij is geen echte mini-
mum-prijs meer, omdat bij een
ongunstige zuivelmarkt de uit
eindelijke garantieprijs flink be
neden het theoretische niveau
van 28,9 ct. kan komen te liggen,
liet vaak aangehaalde motief,
dat deze deling van het marktri
sico de veehouders stimuleert tot
aanpassing van de bedrijfsvoe
ring, gaat alleen al hierom niet
op, omdat geen veehouder wie
wel? weet, hoe het in 1958'
1959 met de zuivelprijzen zal
gaan.
Voor deze uitholling van de
garantiebasis wordt slechts ten
dele een compensatie gegeven
door de beschikbaarstelling van
25 miljoen, welke in de voer-
graansector zal worden aange
wend. Wij verwachten nog heel
wat touwtrekken over de verde
ling van deze gelden. Nu de re
gering het verlenen van een
compensatie voor het ontbreken
van een vrije uitloop vooral
ten aanzien van voergranen
heeft afgewezen, ziet het er niet
naar uit, dat het akkerbouwkli-
maat aanmerkelijk beter is ge
worden. Wc verwachten dan
ook niet, dat langs deze weg
verschuiving van veehouderij
naar akkerbouw een grote bij
drage tot afremming van de
melkproduktie zal worden gele
verd.
De landbouw heeft met be
trekking tot deze nieuwe garan
tieregelingen enige concessies
gedaan en de regering heeft er
nog enige verdere kortingen bij
gedaan, vooral in verband met
de schatkistmoeilijkheden. Zul
len nu ook andere bedrijfstakken
en bevolkingsgroepen, vrijwillig
of gedwongen, bijdragen leveren
tot verlichting van de budgetaire
moeilijkheden? Wij wachten met
spanning af.