1689 hij in directe relatie staat tot zijn afnemer cn dit leidt tot een vertrouwen, wanneer hij ten minste de omgang met de klant goed verricht d.w.z. wanneer hij de klant bedient zoals dit voor deze het beste is. Dit is al leen mogelijk, wanneer de mid denstander zijn vak door en door verstaat. De vakbekwaamheid benevens de wil om de klant te gerieven zijn de eerste vereisten tot een duurzame stimulans van de omzet. Wanneer deze eisen niet vervuld worden zijn andere middelen van weinig waarde. Een van deze andere middelen is de reclame. Dit middel is in staat om nieuwe klanten te lok ken, maar dit heeft alleen effect als de zakenman ze ook weet vast te houden. De reclame moet weloverwogen en juist gericht zijn. Ze moet afgestemd zijn op de zaak, d.w.z. ze moet laten uitkomen waardoor de zaak zich van anderen onderscheidt en niet alleen uitmonden in het aanbieden van koopjes. Voorts moet ze eerlijk zijn, d.w.z. moet de verwachting, die gewekt wordt ook inderdaad vervuld worden. Reclame is geen kwes tie van het opgeven van enkele advertenties, maar moet volko men overwogen en in overeen stemming met de klantenkring, die men wenst te bereiken, ge voerd worden. Een andere belangrijke factor ter stimulering van de omzet is gelegen in de vestigingsplaats. Aan dit probleem, waaraan in het grootbedrijf veel aandacht besteed wordt, gaat men in het midden- en kleinbedrijf dikwijls teveel voorbij. En nu weet ik wel, dat men dikwijls niet vrij is in de keuze, doch ook in veel gevallen is men tevreden als men maar zit, met alle gevolgen van dien. Wanneer men de mo gelijkheid van plaatsbepaling heeft dient deze volledig benut te worden en zal er een studie gemaakt moeten worden aan gaande de juiste vestigingsplaats. En dikwijls zal dan blijken, dat men de concurrent niet moet schuwen, maar juist moet op zoeken. Met de concurrent be doel ik niet zo zeer de collega middenstander in dezelfde bran che maar meer het grootwinkel bedrijf. Juist door de tegenstel ling tussen de onpersoonlijke verhouding tot de klant, welke in het grootbedrijf aangetroffen wordt, en de persoonlijke ver bondenheid in het kleinbedrijf te illustreren en te tonen, kan men een sterke concurrentiepo sitie en wat zeer belangrijk is een klantenkring van „blijvers" opbouwen. De stimulering van de omzet betreft de inkomsten-zijde. Aan de andere kant staat de vermin dering van de lasten, zoals reeds werd vermeld. Om dit te berei-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1958 | | pagina 15