Goedkope folders, affiches, etc.'" 1671 De laatste tijd, al of niet on der invloed van de bestedings beperking, komt het steeds meer voor, dat drukkers en reclame agenten het platteland afstropen en aankloppen bij onze boeren leenbanken. Zij hebben dan alle mogelijke interessante, exclusie ve en vooral „goedkope" projec ten bij de hand om de naam van de boerenleenbank in één slag algemeen bekend te maken. Bovendien hebben zij een heel lijstje van referenties, al zijn het dan ook boerenleenbanken, die uitgerekend precies aan de an dere kant van Nederland liggen. Maar de kassier begrijpt het ze ker wel. Hij (de agent) wil hem de kans geven om van de aan bieding het eerste te profiteren. Hij toont zelfs een voorbeeld met een cliché van het wapen schild van de Centrale Bank (dat al jaren niet meer gebruikt wordt, maar dat weet de kassier niet). Ja, het is zelfs gebeurd, dat men rustig voor den dag kwam met het embleem van onze zusterorganisatie en de kas sier dat pas bemerkte toen alles afgeleverd was. Wanneer de kassier niet te vermurwen is, speelt hij zijn laatste troef uit en merkt hij op, dat hij de boerenleenbank graag de primeur zou gunnen vooral omdat de andere plaatselijke spaarbank ook niet stil zit. „U begrijpt evenwel, mijnheer de kassier, onze oude relaties met de boerenleenbanken verhinde ren ons om naar uw concurrent te gaan. Maar ja, als het niet an ders kan" En zo gaat het verder, heren. De kassier krijgt nauwelijks tijd om na te denken. „Ja mijnheer, ziet U wij zijn gewoon dat U vooraf betaalt". „O, wist de kas sier dat niet? Maar dat deden de andere boerenleenbanken altijd". Natuurlijk betaalt de kassier vooraf en later als het „goedko pe" drukwerk klaar is valt het lelijk tegen. Dan wordt er een exemplaar naar de Centrale Bank gestuurd, als er niets meer aan te doen is. Begrijpt U ons goed heren, kassiers en beheer ders. Wij gaan gaarne accoord met plaatselijke activiteiten, maar neemt U eerst even con tact op met de afdeling propa ganda. Laat U niet beetnemen en meen niet te gauw, dat een systeem, dat het op 100 of 200 plaatsen al goed gedaan heeft, voor Uw plaats niet deugt, om dat net Uw plaats met héél spe ciale moeilijkheden tobt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1958 | | pagina 29