i556 geworden door een strenge en stipte naleving van hun voor schriften en reglementen en zul len dit moeten blijven doen om zich te handhaven in hun hui dige positie. En toch zal een boerenleen bank heden ten dage haar taak niet naar behoren kunnen ver vullen, als zij hierbij geen doel matige propaganda maakt. De moderne mens wil aangesproken worden en zal door een goed gerichte reclame gemakkelijk beinvloed worden. Als bewijs hiervan zijn legio voorbeelden te noemen. Hoeveel jongelui hebben de laatste jaren geen huurkoopcon tracten afgesloten of zijn in een oi ander afbetalingssysteem ge stapt, zonder dat zij hierbij ge dacht hebben aan de mogelijk heden, die de boerenleenbank hun biedt? Eerst wanneer men met handen en voeten gebonden was aan een dergelijk contract, werd een beroep gedaan op de boerenleenbank, teneinde hen uit de moeilijkheden te verlos sen. Zij werden slachtoffers van een goedgerichte en brutale re clame. De boerenleenbanken behoe ven geen brutale reclame te voe ren. Zij moeten echter wel op een pakkende, moderne wijze de voordelen van de boerenleen bank onder de aandacht van het publiek brengen. Het aantrek ken van spaargelden geldt hier bij als doel, want het is nu een maal bestaansvoorwaarde voor de boerenleenbanken te beschik ken over voldoende toever trouwde middelen. Ook hier is stilstand achteruitgang!! Het zal duidelijk zijn, dat de boerenleenbanken, die uitslui tend ingesteld zijn op het ver richten van diensten, een hechte en solide basis nodig hebben, die zonder winst en reserves niet gevormd kan worden. Daar om is het zo belangrijk, dat de boerenleenbank haar arbeidster rein uitstrekt over alle lagen der bevolking. Immers, alleen door het aantrekken van een maxi mum aantal spaarders, zal zij de middelen kunnen vinden voor het blijven uitoefenen van haar taak: het verstrekken van voor schotten en credieten. Het valt niet te ontkennen, dat door de gestadige vooruit gang van de boerenleenbanken, de taak van de beheerders is verzwaard; maar in de practijk is gebleken, dat deze extra be lasting uitermate bevredigend is opgevangen. Concluderend kan dus gezegd worden, dat propaganda niet al leen nodig is om door de uitbrei ding van de werkzaamheden de boerenleenbanken een gezonde financiële basis te geven, maar vooral om de boerenleenbanken de middelen te verschaffen, die zij nodig hebben voor het blijven uitoefenen van hun taak.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1957 | | pagina 32