1495
ook aan de woningbouw), ter
wijl hij tevens wees op een gelei
delijke overgang van het door
zakelijke zekerheid gedekte kre
diet naar het meer persoonlijke
krediet. De laatste ontwikkeling
zien wij in Nederland ook, doch
wij kregen uit de internationale
vergelijking van Dr Müller de
indruk, dat de overheidsbemoei
ing met het landbouwkrediet in
andere landen meestal sterker is
dan bij ons.
Het derde grote rapport was
geschreven door de Franse land
bouwingenieur Chégut en had
betrekking op de financiële pro
blemen, die uit de migratie van
de agrarische bevolkingsgroep
voortvloeien.
Het was niet toevallig, dat
aan een Franse deskundige was
gevraagd om dit onderwerp ten
behoeve van het Congres te be
studeren. Het is immers bekend
en het blijkt duidelijk uit een
door de heer Chégut in zijn rap
port opgenomen kaart, dat in
Frankrijk tegenover gebieden
met een groot bevolkingsover
schot (vooral in Bretagne doch
verder ook in het noorden en
oosten) er ook grote gebieden
bestaan, waar het dringend no
dig is, dat de bevolking en met
name de landbouwers het land
opnieuw gaan bewerken, opdat
voorkomen wordt, dat door ge
brek aan arbeid en onderne
merscapaciteit de grond veel
minder opbrengt dan mogelijk
zou zijn. Van de migratiebewe
ging, die aldus binnen Frankrijk
optreedt en van de pogingen,
die de Franse overheid en de or
ganisaties ondernemen om deze
beweging te stimuleren en om
de financiering daarvan moge
lijk te maken, gaf de heer Ché
gut een boeiend beeld. Even
eens besteedde hij aandacht aan
de immigratie in Frankrijk en
de migratie, die in andere Euro
pese landen binnen de grenzen
van die landen plaats vindt. On
der de landen, die hierbij be
handeld werden, was ook Ne
derland, dat uiteraard de aan
dacht van de rapporteur had ge
trokken door de kolonisatie van
de drooggelegde IJssclmeerpol-
ders.
De rapporteur vestigde er
vooral de aandacht op, dat door
het tot stand komen van een
Europese Economische Ge
meenschap, die immers de vrije
beweging ook van personen ver
onderstelt, de problemen in ver
band met de migratie van bij
zonder groot belang zullen wor
den. Ook de desbetreffende re
solutie constateert het feit van
de te verwachten vrijheid van
migratie binnen de 6 Europese
landen.
Niet echter alleen bij dit on
derwerp kwam de Europese
Economische Gemeenschap ter