I43° die de bank bezoeken, zullen steeds een welwillende kassier aantreffen, die hen op hun wen ken bedient en een rustige in druk maakt. Zij bemerken niet, dat na de sluiting van het loket het haastwerk begint, om tijdig de post klaar te hebben, waarna dan het overige werk volgt, dat voortgezet moet worden na het eten en wel regelmatig. Dit probleem van de tijd zou den wij eens willen voorleggen aan onze colega's en aan de Cen trale Bank. Men kan toch ge rust stellen, dat het 10 a 12 uur per dag werken tegenwoordig uit den boze is, alleen al bezien uit een oogpunt van belemme ring van ontwikkeling, studie, ontspanning en normaal gezins leven. Incidenteel is dit geen bezwaar, doch het wordt regel. Op welke wijze zouden wij kunnen komen tot een rationeel en efficiënt gebruik van onze tijd binnen een normaal bestek? Kan door centralisatie van be paalde onderdelen, uit te voeren door specialisten met moderne machines, het werk van de kas sier worden verlicht? Wij we ten, dat de Centrale Bank in deze diligent is. Wij weten ook, dat zij grote waarde toekent aan het behoud van de autono mie der plaatselijke banken. Desondanks menen wij, dat er iets op moet worden gevonden om de kassier van bepaalde werkzaamheden te ontlasten. Waar van de kassier, méér dan ooit, een ruimer oriëntering, een groter aquisitievermogen, meer service, meer deelnemen aan het openbare leven worden ge vraagd, ten dienste van de bank in algemene zin, mag hij geen machine zijn, aan de tafel ge kluisterd tot de avondklok slaat. Men hoort vaak de opmerking, dat de kassier „er meer op uit zou moeten trekken" doch hij, die naar een dagelijks openge stelde bank is gegroeid, krijgt die kans niet meer en verwon dert zich over de naïviteit van de opmerking. Het bovenstaande is aller minst bedoeld als een klacht, doch het vraagt de aandacht voor een acuut probleem, waar van de oplossing niet eenvoudig is. En Uw redacteur was niet met vacantie, maar hij kon ook niet eerder de tijd vinden om dit stukje te schrijven dat, met eni ge huiver, aan de Centrale Bank wordt gestuurd. KASSIER-REDACTEUR.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1957 | | pagina 30