He KaSSier-redacteur Van kassier tot kassier De kassier, die zijn functie uitoefent bij een boerenleen bank, welke dagelijks voor het publiek geopend is en speciaal hij, die geen assistentie heeft, kampt met een voortdurend ge brek aan tijd. Er komen steeds meer kassiers in deze positie te verkeren en het is belangrijk hieraan aandacht te besteden. Een bank, die dagelijks geo pend is en een daaraan passende rendabiliteit moet bezitten, heeft een overeenkomstige frekwen- tie nodig tijdens de kasuren. De kassier heeft derhalve een be langrijke hoeveelheid werk te verzetten uitsluitend als loket- tist, typist, telefonist en kassier. Het feit doet zich echter voor, dat de werkzaamheden van de kassier buiten het loketwerk even veel tijd vragen. Hieruit volgt, dat de kassier van een dergelijke bank geen 48 doch 60-70 uren per week maakt om zijn bank behoorlijk bij te hou den en te voldoen aan de eisen, die het volledig kassierschap aan hem stelt. Vele collega's kunnen getui gen, dat dit geen losse bewering ^ijdïójprcbleem is, want het werk na de kasuren is dermate groot, dat men on mogelijk 's avonds om 6 uur kan sluiten. Een opsomming van deze werkzaamheden, wel ke uiteraard onvolledig is, volgt hier: verzorging bankgiro's dagelijkse kas- en vierkantscon trole bijwerken grootboeken en kaarten registers geld- verzending renteberekening correspondentie bezoek aan notaris voorbereiden, bij wonen en uitwerken van be stuursvergaderingen bespre kingen met cliënten van voor schotten en credieten maand staten boekjescontrole rentebijschrijving jaarbalans enz. Natuurlijk werkt de ene kas sier sneller dan de andere en is de ene bank niet gelijk aan de andere, doch het tijdgebrek is er en het is alarmerend. Men ontmoet kassiers, die zeggen, dat zij het daglicht niet meer zien d.w.z. buiten hun kantoor tijd, al geven ze allemaal toe, dat het werk toch hun volle sympathie heeft. De klant (en de beheerder),

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1957 | | pagina 29