1421 storten van of disponeren over contante gelden, hetzij voor het afwikkelen van girale opdrach ten, hetzij voor de benutting van een safe-loket of wat dies meer zij. Het is voor een boerenleen bank wel eenvoudig, om een ad vertentie te plaatsen of op een andere wijze bekend te maken, dat de bank gedurende een be paalde tijd gesloten is, doch op de eerste plaats is het niet ze ker, dat iedere cliënt deze me dedeling verneemt en verder kan het best zo zijn, dat een cliënt juist gedurende de voor gestelde sluitingsperiode van de diensten der bank gebruik moet maken. Over deze materie werd reeds in de Maandelijkse Mededelin gen van februari 1955 geschre ven. Daarin werd onder meer gesteld, dat getracht moet wor den in ieder geval een oplossing te vinden, wanneer een kassier ziek wordt of met vakantie wil gaan. Deze oplossing zou ge vonden moeten worden in de vorm van „burenhulp", waarbij de kassiers of hun assistenten over en weer hulp verlenen, óf wel doordat assistentie wordt verleend van de zijde der Cen trale Bank. Het is begrijpelijk, dat dit laatste slechts in het uiterste noodgeval kan plaats vinden, doordat de omvang van de inspektiedienst niet berekend is op vervanging van kassiers, welke overigens vanzelfspre kend gelijktijdig in de zo mermaanden met vakantie wil len gaan. De konklusie moet zijn, dat, om het de kassier mogelijk te maken met vakantie te gaan, niet de oplossing moet worden gekozen de boerenleenbank te sluiten, doch dat naar een andere oplossing moet worden gezocht om bij vakantie van de kassier de normale gang van zaken bij de boerenleenbank te kunnen voortzetten. Over de serviceverlening door de boerenleenbanken werd reeds geschreven in het november nummer van 1954 van de „Maandelijkse Mededelingen". Daarin werd naar voren ge bracht, dat de openstellingsuren bij een bank zo ruim mogelijk dienen te zijn. Vele boerenleen bankbeheerders zijn zich even wel nog niet bewust van deze noodzaak. Onlangs nog verna men wij van de direkteur ener bank, dat aan uitbreiding der openstellingsuren geen behoefte was, omdat de cliënten dit ?iiet verlangden. Wanneer het evenwel een maal zover gekomen is, dat de cliënten dit verlangen, dan is het al te laat. Een boerenleen-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1957 | | pagina 21