Thjpuganda Hoe kan propaganda mislukken In het Octobernummer van de Maandelijkse Mededelingen is uitvoerig de propaganda be sproken. Daarbij kwam naar vo ren dat de belangrijkste midde len, waarmede de propaganda gevoerd kan worden, waren: advertenties, folders, recht streeks tot cliënten te richten gedrukte brieven (direct mail), affiches, film en tentoonstellin gen. Al deze middelen kunnen een grote invloed uitoefenen op het publiek. Zij maken dat de naam „Boerenleenbank" een begrip wordt; zij verhogen de good will; zij trekken het publiek naar onze banken. Maar dan kan alles weer te niet worden gedaan door het uiterlijk van het gebouw, de in richting van het kantoor of door het optreden van de kassier. Laten we ons in gedachten even verplaatsen naar een mid denstander, naar een onderwij zer of een willekeurig ander per soon van onze plaatselijke ge meenschap. Deze besluit op een gegeven moment onder invloed van onze propaganda om zijn spaargeld bij de boerenleenbank te brengen. Hij gaat naar de bank toe en ervaart daar, dat de kassier hem onheus bejegent of dat het gebouw, waar de bank gevestigd is, in geen enkel op zicht beantwoord aan de idee, die hij zich gevormd heeft van een bank. Deze persoon zal na deze slechte ervaring een weerzin krijgen tegen de boerenleen bank. Al onze reclame heeft nu het tegendeel bereikt van wat we wilden bereiken. De man, die tot nu toe noch vóór noch tegen de boerenleen bank was, is nu een tegenstan der geworden. Onze reclame is ontaard in een „anti-reclame". De oorzaak is gelegen in het gebouw, het optreden van de kassier, de service of dergelijke omstandigheden. Deze factoren zijn dus van zeer groot belang. De reclame kan de mensen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1957 | | pagina 30