II51
31 december 1964 a 160% wor
den verwisseld in aandelen (de
koers ter beurze ligt thans zelfs
hoger: circa 165%). Ook bij de
emissie van Philips ligt de con
versiemogelijkheid geenszins
buiten het bereik: de conversie
koers is voor deze lening van
200 millioen bepaald op
24o°/o, terwijl de aandelen thans
225 a 230 noteren
De Nederlandse Spoorwegen
bracht haar nieuwe 4/4% obli
gatielening op een koers van
98%, waardoor het rendement
zeer dicht bij 5% komt. Een
groot deel van hun geldbehoef
ten hebben de Spoorwegen ge
dekt door middel van onder
handse leningen, welke uit het
oogpunt van bijkomende kosten
aanmerkelijk goedkoper zijn; nu
deze mogelijkheden echter uit
geput raakten, kregen de parti
culiere beleggers een goede ge
legenheid tot aanvulling van
hun obligatiebezit.
De financiering van de wo-
33 3^2°/o Nederland 1947
3K% Nederland 1954
3K°/o Nederland 1953
3jz2°/o Nederland 1956
3^% Nederland 1953
3% Grootboek 1946
3% Nederland 1962-64
3% Investeringscert.
ningbouw werd voor de komen
de twee jaren veilig gesteld
door een leningstransactie, waar
bij de verzekeringsinstellingen
een totaalbedrag van 400 mil
lioen toezegden aan de Bank
voor Nederlandsche Gemeenten.
In schijn is daarbij het officiële
rentegamma gehandhaafd: de
overeengekomen rente kwam
op 4]4°/o zij het dat de looptijd
van 40 tot 30 jaar moest worden
teruggebracht; daar de geldge
vers echter een bereidstellings-
provisie konden bedingen, ko
men zij toch nog op een rende
ment van circa 4/2%. Boven
dien konden zij bereiken, dat de
betreffende leningen niet ver
vroegd aflosbaar zullen zijn, aan
welke eis van geldgevers tot nu
toe van overheidswege niet
werd tegemoetgekomen.
De voortgaande daling van de
obligatiekoersen en de daarmee
samengaande stijging van het
effectieve rendement moge blij
ken uit de hiervolgende tabel:
14-12^6
87Vs (4,28%)
85V2 (4'59°/°)
9i5/8 (4,55°/o)
88l5/,rt (4,70%)
89V8 (4,73°/o)
85V8 (4,68%)
89u/18 (4>72°/°)
9°78 (4,75%)
18-1-57
84V (4,50%)
85"/ 4 (4'57°/°)
8>9"U (4,78%)
8874 (4,72%)
887s (4,77%)
85% (4»65°/°)
89"/^ (4,72%)
9o7i„ (4,82%)