Het concentratie-vraagstuk in het boerenleenbankwezen Op het dd. 10 januari j.1. te Tiel gehouden agrarische con gres van de Partij van de Arbeid heeft de Heer Dr. Ir. Vondeling o.m. de navolgende stelling ver dedigd: „Een concentratie van boe renleenbanken is wenselijk, ten minste zodanig, dat de kassiers een volledige dagtaak krijgen en een opleiding kunnen genie ten overeenkomstig het grote gewicht van hun taak." Wij zouden hierbij de navol gende kanttekening willen plaat sen: Aan het concentratie-vraag stuk zitten vele kanten. Het kan worden benaderd uit het kosten- oogpunt en dan zou men opper vlakkig kunnen menen, dat een concentratie van een aantal boe renleenbanken tot een groter geheel kosten-besparend zou kunnen werken. Dit is echter geenszins zeker, indien men in aanmerking neemt, dat dikwijls juist de kleine banken, doordat zij nog bij de kassier aan huis zijn gevestigd, relatief met la gere kosten kunnen werken. Uit een oogpunt van een betere dienstverlening zou eerder voor het concentratie streven kunnen worden gevoeld; zulks geldt in het bijzonder, indien rekening wordt gehouden met hec dage lijks belangrijker worden van het iedere dag open zijn van het kantoor der boerenleenbank. Een geconcentreerde bank zal echter voor een veel grotere kring moeten gaan werken en alsdan rijst het bezwaar, dat de leden hun eigen boerenleenbank niet meer zo dicht bij huis vin den en daarnaast het bezwaar, dat het voordeel van de locale bekendheid gaat ontbreken, die juist bij de credictverlening uit een oogpunt van zekerheid niet onbelangrijk is. Van de andere kant moet echter worden opge merkt, dat dikwijls de onderlin ge bekendheid van de crediet- gevers en credietnemers nog wel eens een bezwaar vormt voor aspirant-credictnemers om zich tot de boerenleenbank te wen den. Over het aangesneden con centratie-vraagstuk zal het laat ste woord nog wel niet zijn ge zegd. Bij de behandeling daar van kunnen ook opvattingen omtrent de inrichting van de maatschappij een rol spelen. In dien men geneigd is in het maat schappelijk bestel meer hulp te verwachten van het persoonlijk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1957 | | pagina 22