io6i (aan ouders van jonggeborenen e.d.) de folders en de kalenders. Over de brieven is reeds in deze rubriek geschreven. De folders bestaan in allerlei formaten en variëteiten. Het zou ondoenlijk zijn al deze variaties te beschrij ven. De bekendste modellen zijn het zgn. vierbladige vouwblad en de harmonica-folder. Een voorbeeld van het vier bladige vouwblad heeft U reeds ontvangen of zult U binnenkort ontvangen. Wij hebben hier het oog op de folder, die de verho ging van de spaarrente aankon digt. De harmonica-folder is een folder, die 4 tot 8 maal gevou wen is en daardoor in staat is om op een handig formaat een grote hoeveelheid tekst en illu straties te bevatten. Het grote voordeel van dit formaat is, dat het speculeert op de neiging van zeer veel mensen om te „spe len". Immers vrijwel iedereen gaat onbewust deze harmonica folder openvouwen en dus lezen. Wellicht kunt U in de nabije toekomst met een derge lijk model folder kennismaken. Tot slot iets over de versprei ding van de folder. Vooral een huis aan huis verspreiding levert soms moeilijkheden op. U kunt die verspreiding laten verzorgen door de P.T.T. ofwel door der den. Hierbij gaan de gedach ten uit naar kranten- of week bladbezorgers of iemand, die zich speciaal hiermee wil belas ten. Het nadeel van bezorging via P.T.T. is, dat men aan be paalde maten gebonden is, dat men moet afwachten of de dienst bij de P.T.T. zich niet te gen verspreiding in een bepaal de periode verzet en dat men soms alleen maar daar de folder verspreid, waar tevens poststuk ken worden bezorgd. Daarom verdient verspreiding via derden aanbeveling, temeer daar Uw folder dan als regel niet teza men met nog andere folders wordt bezorgd. Het gebruike lijke tarief voor een dergelijke verspreiding is 1 cent per exem plaar. Wel willen wij U ervoor waarschuwen de betekenis van folderverspreiding niet te over schatten. Verwacht niet bij een eerste folder reeds daverende re sultaten. Reclame is een kracht, maar een kracht die eerst lang zaam op gang komt. Is zij echter eenmaal goed op gang gekomen, dan is het een zeer sterke kracht. Het belang van onze boeren leenbanken zeker in deze tijd van geldschaarste enerzijds en geldbehoefte anderzijds eist, dat wij deze kracht in gang zet ten. Maar eenmaal in actie ge komen, zullen wij deze kracht moeten blijven versterken om uiteindelijk de oogst binnen te kunnen halen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 33