MHjfiaganda ^Pectame en ^^Propaganda Zoals in een vorig artikel reeds besproken, is reclame een kracht. Deze kracht kan met be hulp van vele middelen worden opgewekt. De belangrijkste mid delen voor ons doel zijn: adver tenties gerichte reclame tentoonstellingen en filmdienst. Nu willen we nogmaals de aandacht vestigen op de zgn. ge richte reclame. Willen we re clame „richten" dan hebben we adressen nodig, die we op aller lei manieren kunnen verzame len. Uit telefoon-, giro- en adresboeken; uit burgerlijke stand, uit administraties van pa rochies, scholen, verenigingen, etc. Belangrijk is, dat wanneer men eenmaal een lijst van adres sen aangelegd heeft, deze ook wordt bijgehouden. Een dergelijke reclame gericht op bepaalde mensen komt bij onze boerenleenbanken voor bij de reclame voor voorschot- en credietverlening enerzijds en die voor het lopende rekeningver keer anderzijds. Immers niet iedereen kan van deze diensten van de boeren leenbank gebruik maken. Een reclame, die dus niet gericht is op bepaalde mensen, brengt on herroepelijk een grote verspil ling mee. Een folder over deze onderwerpen moet dus niet huis aan huis verspreid worden maar eist een gerichte verspreiding. Anders ligt de verhouding bij de reclame voor het sparen bij de boerenleenbank. Het is dui delijk, dat iedereen in principe een spaarder is, hetzij nu direct, hetzij in de toekomst. Daarom is het van belang, dat een re clame gericht op het sparen bij de boerenleenbank niet gericht wordt tot een uitgelezen groep van mensen, maar tot alle men sen binnen de kring van Uw boerenleenbank. Een spaarfol- der moet dus zo mogelijk huis aan huis verspreid worden. Nu zijn er een aantal uitings vormen van gerichte reclame, waarvan we noemen brieven folders circulaires vouw bladen kalenders agenda's etc. Bij onze boerenleenbanken zijn reeds in gebruik de brieven

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 32