hand. Immers zowel reclame als propaganda maken grotendeels gebruik van dezelfde middelen. Advertenties, affiches, films en tentoonstellingen zijn middelen, die beiden gemeen hebben. Het onderscheid echter ligt in de doelstelling. Propaganda heeft als regel een ideëel doel. Denkt U bijvoorbeeld aan de propaganda voor Veilig Ver keer, aan propaganda gevoerd door politieke partijen, door het Koningin Wilhelminafonds voor de kankerbestrijding. Deze doel stellingen zijn ideëel en juist daarin onderscheidt propaganda zich van reclame. Nu is het natuurlijk niet zo, dat de scheidingslijn altijd dui delijk te trekken is. Evengoed als tussen zwart-wit allerlei tus senvormen mogelijk zijn, varië rend van donkergrijs naar ge broken wit, zo bestaan ook tus sen zuiver reclame en zuiver propaganda tussenvormen. En het is duidelijk, dat de activiteit van de boerenleenbanken op dit terrein een dergelijke tussen vorm is. Het doel van onze acti viteit op dit terrein is immers zowel ideëel als economisch. Gemakshalve zullen we ech ter in het vervolg spreken over reclame. Hoe moeten we nu reclame maken Het spreekt welhaast vanzelf, dat we eerst een plan moeten maken. Als we niet eerst vast stellen wat we zullen gaan doen als we niet eerst een duidelijk vastomlijnd plan maken lo pen we het risico, dat het effect, dat we beogen, nooit bereikt wordt. Nu bestaan er een drietal grondregels, waaraan elk plan moet beantwoorden. De eerste grondregel luidt: Stel een thema vast en herhaal dit. Dit thema deze basisge dachte van Uw reclamecampag ne moet eenvoudig gesteld zijn. Weliswaar mag U op dit thema verschillende variaties toepassen, maar het thema zelf moet onveranderd blijven. Wanneer U meer argumenten zoudt aanhalen, maakt U het de consument te moeilijk. Dus één basisgedachte en herhalen! Her haling is namelijk een zeer ster ke kracht. Reeds in de oudheid kende men de kracht van de herha ling. Cato een romeins sena tor eindigde jarenlang elke redevoering, die hij hield in de senaat met het bekende gezegde: „En wederom zeg ik U Cartha- go moet verwoest worden". En of zijn redevoering nu ging over staatkunde of economie, over onderwijs of cultuur, steeds 1004

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 20