hand. Immers zowel reclame als
propaganda maken grotendeels
gebruik van dezelfde middelen.
Advertenties, affiches, films en
tentoonstellingen zijn middelen,
die beiden gemeen hebben.
Het onderscheid echter ligt in
de doelstelling. Propaganda
heeft als regel een ideëel doel.
Denkt U bijvoorbeeld aan de
propaganda voor Veilig Ver
keer, aan propaganda gevoerd
door politieke partijen, door het
Koningin Wilhelminafonds voor
de kankerbestrijding. Deze doel
stellingen zijn ideëel en juist
daarin onderscheidt propaganda
zich van reclame.
Nu is het natuurlijk niet zo,
dat de scheidingslijn altijd dui
delijk te trekken is. Evengoed
als tussen zwart-wit allerlei tus
senvormen mogelijk zijn, varië
rend van donkergrijs naar ge
broken wit, zo bestaan ook tus
sen zuiver reclame en zuiver
propaganda tussenvormen. En
het is duidelijk, dat de activiteit
van de boerenleenbanken op dit
terrein een dergelijke tussen
vorm is. Het doel van onze acti
viteit op dit terrein is immers
zowel ideëel als economisch.
Gemakshalve zullen we ech
ter in het vervolg spreken over
reclame.
Hoe moeten we nu reclame
maken
Het spreekt welhaast vanzelf,
dat we eerst een plan moeten
maken. Als we niet eerst vast
stellen wat we zullen gaan doen
als we niet eerst een duidelijk
vastomlijnd plan maken lo
pen we het risico, dat het effect,
dat we beogen, nooit bereikt
wordt. Nu bestaan er een drietal
grondregels, waaraan elk plan
moet beantwoorden.
De eerste grondregel luidt:
Stel een thema vast en
herhaal dit.
Dit thema deze basisge
dachte van Uw reclamecampag
ne moet eenvoudig gesteld
zijn. Weliswaar mag U op dit
thema verschillende variaties
toepassen, maar het thema zelf
moet onveranderd blijven.
Wanneer U meer argumenten
zoudt aanhalen, maakt U het de
consument te moeilijk. Dus één
basisgedachte en herhalen! Her
haling is namelijk een zeer ster
ke kracht.
Reeds in de oudheid kende
men de kracht van de herha
ling. Cato een romeins sena
tor eindigde jarenlang elke
redevoering, die hij hield in de
senaat met het bekende gezegde:
„En wederom zeg ik U Cartha-
go moet verwoest worden". En
of zijn redevoering nu ging over
staatkunde of economie, over
onderwijs of cultuur, steeds
1004