971 gripsomschrijving van reclame en propaganda behandelde spre ker de elementaire eisen, waar- aan een goed opgezette cam- pagne dient te voldoen. Vervol gens gaf hij een overzicht van de middelen, die de propagan- daman ten dienste staan. Met in- terressante voorbeelden toonde spreker vervolgens aan, dat deze middelen elk voor zich niet vol doende zijn, maar dat een ge coördineerd gebruik van meer dere propagandamiddelen nood zakelijk is. De aanwezigen werd door de ze uiteenzetting duidelijk, dat het niet voldoende is om maar wat aan reclame te doen, maar dat voor de volledige uitbuiting van de gebruikte middelen een weldoordacht propagandaplan onmisbaar is. Tijdens het geanimeerde de bat bleek, dat de aanwezigen de noodzaak van deze coördinatie inzagen en ook een beter begrip hadden gekregen in de achter grond van de gehele propagan da. De namiddag - bijeenkomst werd gewijd aan de bespreking van het nieuwe propagandaplan voor het komende jaar. Hier bleek herhaaldelijk, dat door deze gezamelijke bespreking en de vele goede adviezen van de aanwezigen een vollediger coör dinatie tussen de verschillende onderdelen kon worden bereikt. Advertentiecampagnes Advertenties werden be schouwd als het medium bij uit stek om de massa te beïnvloe den. Daarom werd algemeen ge adviseerd om door te gaan met de advertentiecampagne in de regionale en in de agrarische pers. De advertenties in de agrari sche pers zouden in hoofdzaak betrekking hebben op de voor schot- en credietverlening en het lopende rekeningverkeer. In de regionale pers zouden evenals voorheen spaaradver- tenties worden geplaatst, tenein de het sparen bij de boerenleen banken te intensiveren en nieu we relaties tc werven. Deze spaaradvertenties zouden in die gebieden verschijnen, waar de dichtheid van de boerenleenban ken een dergelijke actie recht vaardigde. In aansluiting aan deze grote advertentiecampagnes, die zo veel mogelijk door de Centrale Bank zouden worden gevoerd, zouden de plaatselijke boeren leenbanken in de gelegenheid moeten worden gesteld via de plaatselijke weekbladen hierbij aan te sluiten. In dit verband werd grote waarde gehecht aan het beschikbaar stellen van matrij zen, teneinde ook in het uiterlijk een zekere binding met de gehele organisatie te verkrijgen, waar door de attentiewaarde onge twijfeld zou worden vergroot.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 35