9°3
kelijkheid heeft zich echter tot
dusver niet voorgedaan.
In de nieuwe wet nu is het
accent veel meer gelegd op het
overleg. Als De Nederlandsche
Bank meent, dat sociaal-econo
mische regelen inzake krediet
beperking nodig zijn, dan zal zij
thans eerst overleg plegen met
de representatieve organisaties
inzake de door de instellingen,
die bij die organisaties zijn aan
gesloten, terzake van de krediet
beperking te volgen gedragslijn.
Leidt dit tot overeenstemming
met een organisatie, doch wordt
geen medewerking verkregen
van een bij die organisatie aan
gesloten kredietinstelling, dan
kan De Nederlandsche Bank
aan die instelling voorschriften
geven. Deze voorschriften hou
den dan alleen in, dat die instel
ling de overeengekomen ge
dragslijn moet volgen.
Doch wat nu, als het overleg
tussen De Nederlandsche Bank
en een organisatie van crediet-
instellingen niet tot overeen
stemming leidtPDan kan De Ne
derlandsche Bank voor de ge
hele groep banken, die bij die
organisatie is aangesloten, alge
mene voorschriften geven met
goedkeuring van de Minister
van Financiën, die vooraf eerst
overleg pleegt met de Bankraad,
de Minister van Economische
Zaken en de betrokken organi
satie. Deze voorschriften moe
ten dan echter binnen drie
maanden ter bekrachtiging aan
de Staten-Generaal worden
voorgelegd. Zoals men uit deze
korte samenvatting ziet, speelt
de visie van de organisatie (het
zij bankiersvereniging of Cen
trale Bank organisatie) een be
langrijke rol.
Ook bij de bedrijfseconomi
sche toezicht worden de repre
sentatieve organisaties gehoord,
doch dit was ook reeds onder
de oude wet het geval. Bij dit
onderdeel van de wet (art. n)
is echter een andere belangrijke
verandering aangebracht. Werd
vroeger gesproken over alge
mene voorschriften voor de be
drijfsvoering der banken, ten
aanzien waarvan de overtreding
een strafbaar feit was, thans is
slechts sprake van richtlijnen.
Afwijking van deze richtlijnen
vormt niet een strafbaar feit,
doch kan voor De Nederland
sche Bank aanleiding zijn om
krachtens artikel 17 der wet de
aandacht van de desbetreffende
kredietinstelling op dit feit te
vestigen. Krachtens ditzelfde
artikel kan De Nederlandsche
Bank daarbij een advies geven
oin een bepaalde gedragslijn te
volgen, een advies dat gepubli
ceerd kan worden, als de be
trokken bank het naast zich
neerlegt. Nu was deze regeling
betreffende het advies en de pu-