883 ken, wat U verkoopt. Om de mensen erop te wijzen, dat de door U aangeboden diensten be ter zijn en dus de voorkeur ver dienen. U zult de mensen inderdaad moeten wijzen op het feit, dat zij bij Uw bank beter terecht kunnen en U zult dit moe ten volhouden. Ook hier kunnen we weer een vergelijking met het bedrijfsle ven trekken. Alleen die merken doen het „lopen goed" die de steun hebben van een volge houden reclame. Dikwijls ziet men zelfs, dat het effect van reclame eerst na geruime tijd optreedt. Reclame houdt in: volhouden! Door het aanhouden van de reclame im mers ontstaat pas het beoogde resultaat. Dit ligt ook voor de hand. Wanneer U thuis een folder krijgt over een nieuw sigaren- merk, gaat U vast niet onmid dellijk naar de sigarenwinkelier om dit te kopen. Maar wanneer keer op keer Uw aandacht voor zo'n merk wordt getrokken, be gint dit bij U bekend te worden en er komt een moment dat U Uw winkelier eens naar dat merk vraagt. Bevalt het U, dan blijft U het roken en heeft de fa brikant zijn doel: „een nieuwe klant" bereikt. Zo moet ook de propaganda zijn van onze boerenleenbanken. De advertenties wekken een al gemene goodwill voor de „boe renleenbank"; maar deze good- will-campagne moet uitgebuit en ondersteund worden, anders ko men we niet verder. De beste manier om dit te doen, bestaat uit een versprei ding van folders. Nu moet men hierbij niet zin loos te werk gaan. De wijnhan delaar stuurt niet aan iedereen een dure folder. Hij zoekt zijn adressen uit, gaat eerst na, van wie hij kan verwachten, dat hij geinteresseerd is. Wie dus een potentiële koper is van wijn. Hij selecteert dus eerst uit de grote massa die adressen, die een re delijke kans bieden op verkoop. Wij noemen dit de selectieve methode. Zo moeten we ook weer wer ken bij de boerenleenbanken. Niet dus lukraak folders uitstu ren, maar eerst er rustig voor gaan zitten om te bepalen, welke adressen we zullen gaan bewer ken. Neem daar de tijd voor! Het is het belangrijkste onder deel. En dan de folders sturen, Maar verzorgd! Niet een ge stencilde brief. Die wekt bij de ontvanger onbewust een zekere afkeer. Alles wat van een bank komt, behoort af te zijn, dus ze ker een opwekking om te spa-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 39