mjjiaganda Sigaren en ^Boerenleenbanken Al sinds vele jaren begrijpen onze boerenleenbanken, dat be- invloedingvan het publiek nood zakelijk is om onze positie als bank te behouden respectievelijk te verbeteren. Deze beinvloeding is temeer noodzakelijk, nu van verschil lende zijden veel activiteit wordt ontplooid om spaargelden aan te trekken en uitzettingen te plaatsen. Gelukkig hebben de boeren leenbanken ook op dit terrein de waarheid van het oude gezegde „Eendracht maakt macht" inge zien en hebben zij zich aange sloten bij de advertentie-cam pagnes, die in de regionale dag bladen worden gevoerd. Het is echter zaak zich te rea liseren, dat wij er hiermede niet zijn. Om U hiervan te overtui gen, verdient het aanbeveling eens te kijken naar de industrie, die al een grote ervaring in pro paganda heeft verworven. Wij nemen dan als voorbeeld het ar tikel sigaren. Om de grote massa gebruikers te bewegen zijn arti kel te kopen, stelt zo'n fabrikant alle beinvloedingsmedia aan het werk. Hij plaatst advertenties in de dagbladen, brengt grote af fiches aan op de daarvoor gere serveerde plaatsen, laat door zijn mensen etalages maken bij siga renwinkeliers. Daarnaast stuurt hij zijn vertegenwoordigers op stap om de winkeliers te overre den zijn sigaren te verkopen en stuurt zelfs daarnaast nog fol ders uit, die verspreid worden en waarin hij uiteenzet, wat de voordelen zijn van zijn product. Het doel van al deze activiteit is dus de massa ervan te overtui gen, dat aan zijn artikel de voor keur moet worden gegeven. Nu zult U zeggen, wat heeft dit alles te maken met onze boe renleenbanken. Wij verkopen geen sigaren, wij verkopen zelfs niets. Pas op! U verkoopt wel wat. Economisch verkoopt U diensten! En om van Uw diensten te doen gebruikmaken, moet U dus ook de moderne methoden te baat nemen en bekend ma-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 38