838 zegging van zijn minister ont vangen. Maar wij kassiers hebben noch iets gehoord over uitkering ineens van het salaris 1955, noch over verhoging van vacantie- toeslag (om over de mogelijk heid van vacantie nemen maar niet te spreken) noch over een eigenlijke salarisverhoging zelf. Of gaat het weer als met die 5% en 6% van de voorafgaande verhogingen, zodat een kassier die met hard werken zijn bank heeft opgewerkt en uit dien hoofde ook zijn salaris, de pro centen langs zijn neus ziet gaan? Tot besluit nog een vergelij king uit de huidige salarisrege ling. Er zijn kassiers, die rustig aan werken. Zij kunnen dat doen, want, door het hoge spaargeld van hun bank, leverde iedere dagboekpost van het vo rig jaar hun een salaris van on geveer 1,50 op. Maar er zijn ook kassiers, die met hard wer ken, zelfs meer dan 60 uren per week nog niet datzelfde inko men hebben, want ieder dag boekpost geeft hem nog geen 0,35 aan salaris. Is het presta- tieloon hier niet wat scheef ge trokken? Over al deze onderwerpen is al reeds eerder geschreven. Maar wordt er ook aan een op lossing gewerkt? Wij vernemen daar steeds zo weinig van. De enige afdoende oplossing is en blijft één bond waar dit alles besproken kan worden. Maar in afwachting daarvan kunnen wij mogelijk een gezamenlijke brief schrijven aan onze salariscom missie. Misschien weet iemand een betere oplossing? Wij zou den deze gaarne horen! Zo hebben wij dan ons be zwaard gemoed gelucht en mochten wij wat onredelijk ge weest zijn, men moge er ons op wijzen en het ons vergeven. Het grote nadeel van een maandblad, collega's, is dat de inhoud vaak achterhaald wordt door andere publicaties, zodat een brief van een kassier, voor dat hij door ons gelezen wordt, door omstandigheden zijn actu aliteit deels kan verloren heb ben. Zo hebben wij inmiddels een artikeltje gehad over de plan nen om te komen tot een vak organisatie voor kassiers, zaak voerders en agenten, waaruit duidelijk werd, dat er aan ge werkt wordt om de eenzaam heid van de kassier te doorbre ken. Er komt dan weliswaar geen BOKA, doch een BO-KA- ZA-AG of hoe men het wil noemen, die onder leiding van eigen topfiguren de problemen aanpakt, welke des kassiers etc. zijn. In elk geval krijgt onze briefschrijver hiermede reeds voor 100% waar voor zijn geld, al zal hij nog wat geduld moe ten hebben, want haastige spoed

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1956 | | pagina 58