593 het schijnt of het minder druk is; in werkelijkheid worden er méér geholpen. Dit stukje is een pleidooi voor het open loket. Het open loket is voor de kassier de ontmoe ting met een nieuwe geest, een nieuwe atmosfeer, die een sti mulans is tot meer correctheid, zakelijkheid en frisse initiatie ven. Het geeft hem de lust meer te doen en meer te willen. En wat zegt de klant? Het grootste deel is er echt mee in genomen, dat hun oude, ver trouwde bank zo'n verjonging onderging. Zij vinden, dat hun bank goed voor de dag komt in deze tijd van voortdurende vooruitgang; zij hebben nu een echte eigen bank. De vernieu wing heeft een zekere bekoring, die de klant in dezelfde mate ondergaat als de kassier. Enkelen vragen aarzelend, hoe het nu moet met de geheim houding. De kassier vertelt hun lachend, dat hij zich achter een loket veel veiliger voelt; dat het voor een overvaller niet meer zo gemakkelijk is om de spaarduit jes te roven en dat men eigenlijk tegenwoordig overal aan het lo ket komt. Bovendien vertelt hij dat, als er iets vertrouwelijks te bespreken is, daarvoor te allen tijde gelegenheid gemaakt kan worden en dat men nu gelukkig niet zo lang meer behoeft te zit ten, want dat alles veel sneller gaat. Na zulk een korte uiteen zetting is de meest „geheime" cliënt bekeerd. Dit lezers, is geschreven uit ervaring. Ook wij waren huive rig voor de reacties der cliënten. Onze gedachten gingen aanvan kelijk uit naar een gesloten box, doch intijds hebben wij geluis terd naar goede raad en het open loket gekozen. De proble men waren geen problemen meer. En de gemoedelijkheid? Laten we eerlijk zijn; deze gemoede lijkheid kwam veeleer van de zijde van de cliënt, die van zijn bezoek aan de bank een visite maakte. De kassier kan tóch wel gemoedelijk zijn, zonder dat 't een kwartier behoeft te duren. Tegenwoordig moet de kas sier snel en accuraat werken. Alles moet dagelijks volledig af gewerkt worden en veel praten doet men liefst buiten kantoor tijd. De kosten zijn sterk geste gen tegen vroeger, zodat er meer prestatie moet worden geleverd. En dit kan allemaal, als de fac toren, die moeten medewerken om tot een doeltreffende be drijfsvoering te komen, in hun volle betekenis worden benut. Daarom, beheerders en kas siers, open de loketten en laat de vriendelijke en snelle hulp van de kassier het tegenwicht zijn van het gemoedelijke buur praatje van vroeger. Want tijd is geld! KASSIER-REDACTEUR.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1955 | | pagina 53