445 cursussen voor verloofden, waar onder andere in enkele lessen gesproken wordt over de beoor deling van prijs en kwaliteit, over het kopen op afbetaling, over de waarde van reclame en de aanschaf van huishoudelijke artikelen. Met het oog op het zuiden, waar deze cursus veel wordt gegeven in winterpro- gramma's van de vrouwenbewe ging, heeft het G.B.I. twee ka tholieke leerkrachten in dienst. Heel veel jonge mensen, die gaan trouwen, hebben deze din gen overigens al bestudeerd in het aardige brochuretje „Annie en Jan gaan trouwen", waarvan mevr. Wilzen-Bruins de geeste lijke moeder is. De inrichting volgens de begroting van „Annie en Jan" is reeds door duizenden bestudeerd. De zopas verschenen 7e druk, bijgewerkt volgens de nieuwe prijs-schommelingen, heeft een oplaag van 45.000! In één adem met „Annie en Jan" noemen we de andere boekjes van mevr. Wilzen, die door de aansprekende, directe wijze, waarop ze het onderwerp bij de kop grijpt en de plezierige manier, waarop ze de aandacht spant, voor menigeen de om gang met het toegewezen geld wat minder moeilijk heeft ge maakt. „Het huishoudboekje", waar heel wat wijze wenken in staan, is aan z'n 19e druk. „Geef zakgeld" aan z'n zesde. En eerst daags verschijnt in dezelfde serie en op dezelfde bondige, bevatte lijke wijze behandeld, „De ver dienende jeugd". Een onder werp, dat midden in de actuali teit staat. Op stapel staat een handleiding over financiële za ken die de vrouw moet weten als ze alleen achterblijft. Als mevrouw Wilzen op haar rustige manier over dit alles zit te vertellen en onthult hoeveel gezinnen in alle bevolkingslagen verlichting van drukkende geld zorgen hebben gevonden door dat hun de mogelijkheden om het anders te doen getoond zijn en ze geholpen zijn om de juiste weg in de doolhof van uitgaven te vinden, dan krijgt men groot respect voor dit werk, dat nau welijks aan de weg timmert, maar individueel helpt om de „nationale welvaart", die voor menigeen alleen maar een ab stract begrip is, te concretiseren in „gezinswelvaart". Het zijn immers de uitbreiding van het comfort op alle gebied en de geraffineerde verkoopmethoden, die het man en vrouw steeds moeilijker maken om zich niet te laten verstrikken en om goede financiers te zijn. In het programma voor de komende winter is bij de voor lichting een grote plaats inge ruimd aan de behandeling van de moderne verkoopmethoden zoals de huisvrouw ermee te ma ken heeft: kopen op post-order,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Maandelijkse Mededelingen' (CCB) | 1955 | | pagina 45