4l9
zich met de aan hen door de
Centrale Cultuurtechnische Com
missie overgelegde stukken ver
enigen dan wordt daarvan een
afschrift ter kosteloze inzage van
eenieder nedcrgelegd ter secreta
rie van de gemeente, waarin het
blok is gelegen. Van deze neder-
legging geschiedt openbare ken
nisgeving in tenminste twee
nieuwsbladen en in de gemeen
ten op de aldaar gebruikelijke
wijze, terwijl daarvan tevens
schriftelijk kennis wordt gegeven
aan hen, die voorkomen op de
lijst van bij het kadaster als eige
naren bekend staande personen.
Op het niet ontvangen van de
schriftelijke kennisgeving kan
echter geen beroep worden ge
daan. Binnen een maand na
evenbedoelde openbare kennis
geving kunnen belanghebbenden
hun bezwaren schriftelijk indie
nen bij Gedeputeerde Staten,
waarna deze het blok en een
eventueel plan van wegen en
waterlopen, een eventueel land
schapsplan en een eventuele toe
wijzing aan openbare lichamen
voorlopig vaststellen.
Het begrip „belanghebben
den" is zeer ruim; het omvat
onder meer ook de hypotheek
houders. Dus ook een hypo
theekhouder kan tegen een door
Gedeputeerde Staten voorlopig
vastgesteld ruilverkavelingsplan
zijn bezwaren indienen. Of en
zo ja, in welke gevallen een hy
potheekhouder het indienen van
bezwaren in overweging zal
hebben te nemen zal nog nader
ter sprake worden gebracht. Te
dezer plaatse kan worden vol
staan met het aangeven van de
mogelijkheid daartoe.
Uiteraard vallen onder „be
langhebbenden" ook degenen,
die wel eigenaren zijn van de tot
het blok behorende onroerende
goederen, doch niet als zodanig
bij het kadaster bekend staan en
dus geen schriftelijke kennisge
ving hebben ontvangen. Dikwijls
behoren volgens het kadaster
percelen bijvoorbeeld toe aan
personen, die overleden zijn of
aan ongehuwde vrouwen, die
inmiddels in algehele gemeen
schap van goederen zijn gehuwd,
liet kadaster geeft dan ook met
betrekking tot de eigendoms-
vraag geen absolute zekerheid.
De eigenaren, die niet als zoda
nig bij het kadaster bekend
staan, kunnen dus tegen de lijst
van eigenaren hun bezwaren in
dienen tengevolge waarvan die
lijst moet worden verbeterd of
aangevuld. Wij vinden het on
bevredigend, dat in zulk een be
langrijke zaak als het indienen
van bezwaren tegen een ruilver
kavelingsplan wordt afgegaan
op het kadaster, doch het komt
ons voor, dat een ander systeem
niet denkbaar is. Wel zijn wij
van mening, dat zonder enige
moeilijkheid aan de hypotheek
houders, wier bestaan toch uit